Přehlídkový dalekohled VISTA

VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) ― je součástí ESO Observatoře Paranal. VISTA pracuje v oblasti viditelných a blízko-červených vlnových délek a je největším přehlídkovým dalekohledem na světě. Díky jeho obrovskému zrcadlu, širokému zornému poli a velmi citlivým detektorům se nám odhaluje úplně nový pohled na jížní oblohu.

Dalekohled je umístěn na vršku hned vedle vrcholu s dalekohledem ESO VLT (Very Large Telescope) a má tak stejné excelentní pozorovací podmínky.

VISTA má hlavní zrcadlo s průměrem 4,1 m. Vyjadřeno v termínech známých fotografům, můžeme dalekohled  považovat za  zrcadlovou digitální kameru s 67 megapixely a parametry  13 000 mm f/3,25.

Srdcem dalekohledu je obrovská 3 tunová kamera s 16 detektory citlivými na infračervené světlo.

Výzkum s dalekohledem VISTA

Pozorovací čas dalekohledu VISTA je plně pokryt systematickým mapováním hvězdné oblohy a šest velkých veřejně přístupných přehlídek zabere většinu času v době provozu dalekohledu. Některé se zaměřují na malé úseky oblohy po dlouhou dobu, aby mohli odhlait extrémně slabé objekty, jiné sledovat celou jižní oblohu. Tato pozorování vyprodukují  obrovské množství dat, které umožní astronomický výzkum v mnoha dalších oblastech a projektech, od studia malých těles v naší Sluneční soustavě až ke kosmologickému výzkumu povahy temné hmoty a temné energie. Dalekohled VISTA objevuje v rámci naší galaxie další a další nové objekty a je tak schopen otestovat některé hypotézy ohledně povahy temné hmoty. S použitím dat pořízených dalekohledem VISTA astronomové budou schopni stvořit 3-D mapu zhruba 5% procent pozorovatelného vesmíru. Navíc, VISTA je velmi účinným nástrojem pro hledání nových vzdálených kvasarů resp. studium vývoje galaxií a kup galaxií. Prověřuje také povahu temné energie tím, že pomáhá objevovat velmi vzdálené kupy galaxií.

VISTA byl navrhnut a vyvinut  konsorciem 18 univerzit z Velké Británie, v čele s univerzitou Queen Mary, v Londýně a stal se tak zároveň velmi hodnotným příspěvkem organizaci ESO jako součást dohody o přistoupení Velké Británie k této organizaci.  Řízením projektu, konkrétně návrhem a stavbou teleskopu byl pověřen Science and Technology Facilities Council UK, Astronomického Technologického Centra (STFC, UK ATC).

Dalekohled byl dodatečně schválen ESO 10. prosince 2009 a nyní je ESO provozován.

Více o dalekohledu VISTA

Jméno: VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy)
Místo: Cerro Paranal
Výška: 2 518 m
Kopule: kompaktní optimalizovaná válcová kopule
Typ: přehlídkový dalekohled pro blízkou infračervenou oblast
Optická konstrukce: modifikovaný Ritchey-Chrétien s korektorem v kameře

Průměr prim. zrcadla:

4,10 m

Materiál. primárního zrcadla: ZeroDur
Průměr. Sekundárního zrcadlo: 1,24 m
Materiál. Sekundárního zrcadla: Astro-Sitall
Montáž: azimutální vidlicová montáž
První pozorování datum: 11. prosince 2009
Aktivní Optika: ano
Stars form in dense clouds of the interstellar medium, but even in these densest regions the pressure is comparable to the most tenuous vacuum created in a laboratory on Earth. In these clouds, the temperatures are below -200 degrees Celsius.
The skies over the ESO sites in Chile are so dark that on a clear moonless night it is possible to see your shadow cast by the light of the Milky Way alone.
The annual ESO member state contributions are equivalent to less than 35 euro cents per person.
The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.