Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy

VISTA - de Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy - maakt deel uit van ESO’s Paranal Observatorium. Deze nabij-infraroodtelescoop is ’s werelds grootste surveytelescoop. VISTA’s grote spiegel, brede beeldveld en gevoelige detectoren bieden een nieuwe kijk op de zuidelijke hemel.

De telescoop staat op een bergtop naast die van ESO’s Very Large Telescope (VLT). De telescopen delen de uitstekende waarneemomstandigheden.

VISTA heeft een primaire spiegel van 4,1 meter in diameter. In fotografische termen komt dit overeen met een digitale camera van 67 megapixels en een lens van 13.000 mm f/3.25.

In het hart van de telescoop zit een gigantische, drie ton wegende camera met 16 state-of-the-art detectoren die gevoelig zijn voor infraroodstraling.

Wetenschappelijk onderzoek met VISTA

VISTA’s waarneemtijd wordt gebruikt om de nachtelijke hemel systematisch in kaart te brengen. Het overgrote deel van de eerste vijf jaar dat hij in gebruik is wordt besteed aan zes surveys. In sommige surveys worden voor langere tijd kleine delen van de hemel waargenomen om erg lichtzwakke objecten te detecteren, en in andere wordt de hele zuidelijke hemel waargenomen. De surveys leveren omvangrijke gegevensverzamelingen op die van belang zijn voor sterrenkundig onderzoek naar kleine hemellichamen in ons zonnestelsel tot en met donkere materie en donkere energie. Astronomen verwachten dat binnen onze Melkweg veel nieuwe bruine dwergsterren worden gevonden en dat ze in staat zijn de aard van donkere materie te achterhalen. Met VISTA-gegevens kunnen ze een 3D-kaart maken van ongeveer 5% van het waarneembare heelal. De VISTA-telescoop is ook belangrijk voor het ontdekken van quasars en onderzoek naar de evolutie van melkwegstelsels. Door verafgelegen clusters van melkwegstelsels te detecteren kan de aard van donkere energie worden onderzocht.

VISTA is geïnitieerd en ontwikkeld door een consortium van 18 universiteiten in het Verenigd Koninkrijk, onder leiding van Queen Mary, University of London. VISTA is een 'in natura' bijdrage aan ESO volgens het toetredingsverdrag van het Verenigd Koninkrijk. Het ontwerp en de bouw van de telescoop stonden onder leiding van Science and Technology Facilities Council‘s UK Astronomy Technology Centre (STFC, UK ATC).

De telescoop is op 10 december 2009 door ESO voorlopig aanvaard en wordt tegenwoordig door ESO beheerd.

Wetenschappelijke doelstellingen

Gericht op surveys. Variabele sterren, diepe surveys, bruine dwergen, verre hemellichamen in ons zonnestelsel (TNO, KBO).

Meer over VISTA

VISTA

Name: Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy
Type: Near-infrared survey telescope
Optical design: Modified Ritchey-Chrétien Reflector with corrector lenses in camera
Material. Primary M1: ZeroDur
Material. Secondary M2: Astro-Sitall
Mount: Alt-Azimuth fork mount
First Light date: 11 December 2009
Images taken with VISTA: Link
Images of VISTA: Link
Press Releases with VISTA: Link
The Paranal observatory site is so remote that everything needed must be brought in specially. The 60 000 litres of water that are used per day are delivered by truck from Antofagasta.