Pressmeddelande

Stjärnor och dödskallar: Ny ESO-bild avslöjar en spöklik nebulosa

30 oktober 2020, Skurup

Denna flyktiga rest av en sedan länge död stjärna är obehagligt lik en dödskalle som svävar i rymden. Dess blodröda detaljer fångades med ESO:s Very Large Telescope (VLT), belägen i Atacamaöknen i de Chilenska Anderna. Den planetariska nebulosan är den första kända som i sitt centrum har ett stjärnsystem med tre kompanjoner.

Nebulosan, känd under katalognamnet NGC 246, befinner sig på 1600 ljusårs avstånd i stjärnbilden Valen (Cetus) och upptäcktes av den brittiske astronomen William Herschel 1785. Den bildades då en sollik stjärna kastade ut sina yttre atmosfärslager i slutet av sitt liv, vilket lämnade kvar dess inre, heta kärna – en vit dvärg. Denna stjärna, som ses i centrum av nebulosan, har en följeslagare som upptäcktes 1965. Följeslagaren kan anas i strålglansen precis ovan till höger om den ljusare vita dvärgen.

Även om denna nebulosa har varit känd i århundraden var det inte förrän 2014 som astronomer med hjälp av ESO:s VLT upptäckte att den vita dvärgen och dess följeslagare omcirklades av en tredje stjärna. Denna är en ljussvag röd dvärg som ligger ännu närmare den vita dvärgen än den redan kända kompanjonen, på ett avstånd som motsvarar 500 astronomiska enheter (avståndet mellan jorden och solen). Den yttre stjärnan kretsar kring det inre paret på ett avstånd av 1900 astronomiska enheter. NGC 246 är den första kända planetariska nebulosan med ett hierarkiskt uppbyggt trippelstjärnsystem i centrum.

Bilden är tagen med FORS2-instrumentet och visar strålning från mycket smala våglängdsområden, utsända av vätgas och syrgas. Sådana observationer gör det möjligt att undersöka nebulosans kemiska och fysiska sammansättning. På bilden visas vätgas i röd färg och syrgas i blå färg.

Denna bild togs som en del av ESO:s Cosmic Gems Programme, ett projekt för att avbilda intressanta, spännande eller visuellt anslående objekt med ESO:s teleskop, i syfte att användas för utbildning och utåtriktad verksamhet. Projektet utnyttjar teleskoptid som inte kan användas för vetenskapliga observationer, men den data som samlas in görs ändå tillgänglig för astronomer via ESO:s vetenskapliga arkiv.

ESO är Europas främsta mellanstatliga samarbetsorgan för astronomisk forskning och med råge världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det har 16 medlemsländer: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop. VISTA arbetar i infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop och VST (VLT Survey Telescope) är det största teleskopet som konstruerats enbart för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO är en huvudpartner i ALMA, världens hittills största astronomiska projekt. Och på Cerro Armazones, nära Paranal, bygger ESO det extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.