Lehdistötiedote

Tähtiä ja pääkalloja. ESO:n uusi kuva esittää aavemaista sumua

30. lokakuuta 2020

Tämä kauan sitten kuolleen tähden taivaallinen jäänne, joka sijaitsee Valaan vatsassa, muistuttaa epäilyttävästi avaruudessa leijuvaa pääkalloa. ESO:n Very Large Telescope eli VLT-kaukoputki on kuvannut hämmästyttävän yksityiskohtaisesti tämän aavemaisen Pääkallosumun kauniissa verenpunaisissa väreissä. Tämä planetaarinen sumu on ensimmäinen tunnettu sumu, jonka keskellä on toisiaan lähellä oleva tähtipari, jota kolmas ulompi tähti kiertää.

Myös nimellä NGC 246 tunnettu Pääkallosumu sijaitsee noin 1600 valovuoden päässä Maasta Valaan (Cetus) eteläisessä tähdistössä. Se muodostui, kun Auringon kaltainen tähti heitti vanhetesssaan ulkokerroksensa avaruuteen jättäen jälkeensä alastoman ytimensä eli valkoisen kääpiön, joka on toinen kahdesta tähdestä, jotka näkyvät aivan NGC 246:n keskipisteessä.

Vaikka tämä tähtisumu on tunnettu jo vuosisatojen ajan, vasta vuonna 2014 tähtitieteilijät huomasivat ESO:n VLT:n avulla, että valkoinen kääpiö ja sen seuralainen kätkevät kolmannen tähden, joka sijaitsee Pääkallosumun sydämessä. Tämä tähti, joka ei näy tässä kuvassa, on himmeä punainen kääpiö, joka sijaitsee lähellä valkoista kääpiötä noin 500 kertaa Maan ja Auringon välistä etäisyyttä vastaavalla etäisyydellä. Punaiset ja valkoiset kääpiötähdet kiertävät toisiaan tähiparina. Ulompi tähti kiertää kahta kääpiötä etäisyydellä, joka vastaa noin 1900 kertaa Maan ja Auringon välimatkaa. Nämä kolme tähteä muodostavat yhdessä NGC 246:n, joka on ensimmäinen tunnettu planetaarinen tähtisumu, jonka keskipisteessä on hierarkkinen kolminkertainen tähtijärjestelmä.

Tämä uusi kuva Pääkallosumusta on otettu Chilen Atacaman autiomaassa olevan ESO:n VLT:ssä olevan FORS 2-instrumentin avulla, joka kerää valoa vain tietyillä kapeilla aallonpituuksilla, jotka vastaavat vetyyn ja happikaasuun liittyviä aallonpituuksia. Havainnot, jotka liittyvät tiettyjen alkuaineiden lähettämään valoon auttavat paljastamaan tietoja kohteen kemiallisista ja rakenteellisista koostumuksista. Pääkallosumun uusi kuva paljastaa, että NGC 246:ssa on paikoin runsaasti ja paikoin vähän vetyä (esitetty punaisella) ja happea (kuvattu vaaleansinisellä).

Tämä kuva valittiin osaksi ESO:n kosmisten helmien (Cosmic Gems)-ohjelmaa, jossa ESO:n teleskooppeilla otetaan kuvia mielenkiintoisista, kiehtovista tai visuaalisesti houkuttelevista kohteista opetusta ja tieteestä tiedottamista varten. Ohjelmassa hyödynnetään sellaista kaukoputkiaikaa, jota ei voi käyttää tiedehavaintoihin. Kaikki kerätyt tiedot voivat olla sopivia myös tieteellisiin tarkoituksiin, ja ne laitetaan tähtitieteilijöiden saataville ESO:n tiedearkiston kautta.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Irlanti, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. Paranalilla ESO tulee myös hallinnoimaan ja operoimaan eteläistä Tšerenkov-teleskooppien verkostoa (Cherenkov Telescope Array South), mikä on maailman suurin ja herkin gammasäteilyä havainnoiva observatorio. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Koordinaattori, FT, Turun yliopisto, Tiedekeskus
Turku, Suomi
Matkapuhelin: +358294504358

Tämä on ESO:n lehdistötiedotteen käännös eso2019.

Tiedote nr.:eso2019fi