Komunikat prasowy

17 milionów euro na wzmocnienie europejskiej innowacyjności w detekcji i obrazowaniu

5 września 2018

Światowej klasy laboratoria badawcze oraz eksperci od zarządzania biznesem połączyli siły w ramach inicjatywy ATTRACT, aby utworzyć europejski ekosystem innowacji, który przyspieszy rozwój technologii zdolnych tworzyć zupełnie nowe rynki i przyspieszyć ich wzrost na rynku (ang. disruptive technologies). Inicjatywa, w której ESO jest partnerem, sfinansuje 170 przełomowych pomysłów w detekcji i obrazowaniu, które mają potencjał rynkowy. Celem jest stworzenie produktów, usług, firm i miejsc pracy opartych o nowe technologie w detekcji i obrazowaniu.

Aby pobudzić innowacje z potencjałem tworzenia nowych rynków, projekt ATTRACT przeznaczy 17 milionów euro na sfinansowanie170 projektów rozwijających w Europie przełomowe technologie detekcji i obrazowania.

ESO buduje i użytkuje szereg najbardziej zaawansowanych na świecie naziemnych teleskopów astronomicznych, których działanie opiera się na najnowocześniejszej technologii detekcji i obrazowania. Jako partner inicjatywy ATTRACT, ESO czeka na korzyści z technologii powstałych w wyniku projektu ATTRACT.

„Proces rozwoju nowej nauki, która jest wykorzystywania w technologiach  umożliwiających przełomowe innowacje często odbywa się przez przypadek. Celem projektu ATTRACT jest stworzenie i zaimplementowanie mechanizmów i trwałej ścieżki dla systematycznego uzyskiwania tego typu transformacji” mówi Henry Chesbrough, który ukuł określenie „Otwarte innowacje” i jest specjalnym doradcą w ATTRACT. „W przeciwieństwie do innowacji postępujących krok po kroku, które generują reakcje i odpowiedzi adaptujące do problemu, przełomowe innowacje są napędzane przez chęć przewidywania pojawiających się lub przyszłych potrzeb.”

Fundusze ATTRACT są skierowane do badaczy i przedsiębiorców z podmiotów w całej Europie. Ogłoszenie o naborze wniosków jest już otwarte i będzie zbierać przełomowe pomysły do 31 października 2018 r. Niezależny Komitet ds. Badań, Rozwoju i Innowacji, mający wysokie kompetencje, oceni wnioski i wybierze te, które otrzymają finansowanie. Kryterium będzie połączenie naukowej wartości merytorycznej, innowacyjności i potencjalnego wpływu społecznego. Lista zwycięskich projektów zostanie ogłoszona na początku 2019 roku.

170 przełomowych projektów sfinansowanych przez ATTRACT będzie miało jeden rok na rozwój swoich pomysłów. W trakcie tej fazy eksperci od biznesu i innowacji z ATTRACT Project Consortium (Aalto University, EIRMA oraz ESADE Business School) pomogą zespołom w określeniu w jaki sposób ich przełomowe technologie można przekształcić w przełomowe innowacje z silnym potencjałem rynkowym.

Większość postępu naukowego, implementacji technicznych, komercyjnie wartościowych produktów i przedsięwzięć skierowanych do pojawiających się wyzwań społecznych opiera się w jakiś sposób na technologiach detekcji i obrazowania. Innowacje o potencjale tworzenia nowych rynków, które wynikną z inicjatywy ATTRACT, pobudzą transformacje, które będą miały realny wpływ na życie ludzi.

Przykładami przyszłych zastosowań dla społeczeństwa mogą być: przenośne skanery dla leczenia ambulatoryjnego; czujniki pomagające osobom mającym problemy ze wzrokiem w łatwiejszym poruszaniu się po świecie; sieci czujników, które mogą uczynić rolnictwo bardziej produktywnym i mniej energochłonnym; inteligentniejsze użycie monitorowania i analiz „big data”, aby praca w fabrykach była efektywniejsza; lepsze formy nauczania online; nowe sposoby dokładnego monitorowania zmian klimatu.

Inicjatywa ATTRACT  jest kierowana przez European Organization for Nuclear Research (CERN) i obejmuje European Molecular Biology Laboratory (EMBL), European Southern Observatory (ESO), European Synchrotron Radiation Facility (ESRF), European XFEL, Institut Laue-Langevin (ILL), Aalto University, European Industrial Research Management Association (EIRMA) oraz ESADE. Projekt jest finansowany w ramach programu rozwoju badan naukowych i innowacyjności Horyzont 2020 prowadzonego przez Unię Europejską.

ATTRACT is a pioneering initiative bringing together Europe’s fundamental research and industrial communities to lead the next generation of detection and imaging technologies. Funded by the European Union’s Horizon 2020 programme, the project aims to help revamp Europe’s economy and improve people’s lives by creating products, services, companies and jobs. More information is available at www.attract-eu.com

State-of-the-art detection and imaging technologies form the cornerstone of several industrial sectors, including information and communications technology, energy, process industries, manufacturing, aeronautics, medicine, robotics, space and transport. These technologies drive an annual market of over €100 billion (Frost & Sullivan Report, “Top Technologies in Sensors & Control”).

• The market for medical imaging and radiation detectors is worth €21 billion a year.
  • Satellite imaging is a €2 billion market, and is expected to experience a compound annual growth rate of 14.2% from 2018 to 2023.
  • Open data can unlock over €2.7 trillion in value.
  • The ICT sector represents 4% of the EU’s GDP, and includes technologies such as advanced manufacturing, robotic arms, remote sensors, and opto-mechanical assemblies.

European research already excels in these areas. The availability of ATTRACT funding will accelerate the development of breakthrough solutions, as well as improving Europe’s return on its scientific investment by capturing the interest of private investors — business angels, venture capital firms and corporate investors. ATTRACT will also create multiple ways in which private investment can get involved in supporting the resultant businesses, thus creating economic growth for years to come.

ESO jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Ma 15 krajów członkowskich: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy, dodatkowo Chile jest kraje gospodarzem, a Australia strategicznym partnerem. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada teleskop VLT (Very Large Telescope - Bardzo Duży Teleskop), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz dwa teleskopy do przeglądów. VISTA pracuje w podczerwieni i jest największym na świecie instrumentem do przeglądów nieba, natomiast VLT Survey Telescope to największy teleskop dedykowany przeglądom nieba wyłącznie w zakresie widzialnym. ESO jest głównym partnerem ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. Z kolei na Cerro Armazones, niedaleko Paranal, ESO buduje 39-metrowy teleskop ELT (Extremely Large Telescope - Ekstremalnie Wielki Teleskop), który stanie się „największym okiem świata na niebo”.