Meddelande

Ny webbplats för ESO:s Extremely Large Telescope

14 januari 2021

ESO lanserar nu en ny webbplats med information om Extremely Large Telescope (ELT), ett kommande ESO-observatorium som har börjat byggas i Chiles Atacamaöken. Webbplatsen är ämnad för en bred publik, där allmänhet såväl som experter kan ta del av information om teleskopet, dess instrument och hur det kommer att berika vår kunskap om universum.

Den nya webbplatsen presenterar några av de viktiga vetenskapliga frågeställningarna som astronomerna hoppas att ELT ska besvara. Här finns också bilder på de olika delarna av observatoriet, inklusive intressanta fakta, historik och en tidslinje med milstolpar som har uppnåtts. Anläggningen kommer med sin 39 meter stora huvudspegel att bli det största optiska och nära infraröda teleskopet i världen. Planen är att ELT ska utföra de första astronomiska observationerna senare detta årtionde.

På webbplatsen kommer alla intresserade att kunna ta del av nyheter om observatoriets utveckling och lära sig mer om den planerade forskningen, tekniken och människorna bakom projektet.

Sidorna på webbplatsen har utformats för att besökaren snabbt ska få den mest grundläggande informationen, och om så önskas kunna ta del av mer detaljerad teknisk information i slutet av sidorna. Med sin responsiva design anpassar sig sidorna automatiskt till alla plattformar, som laptops, surfplattor och smartmobiler. Vi hoppas att den nya webbplatsen ska entusiasmera och inspirera alla besökare att lära sig mer om detta revolutionerande teleskop som i grunden kommer förändra vår förståelse av universum.

Som med alla nya webbplatser kommer troligen oväntade buggar och problem att visa sig, även om vi har försökt testa den på alla möjliga sätt. Om du ser att någon webbsida beter sig underligt är vi därför tacksamma om du rapporterar felet till information@eso.org.

Vi tackar alla de personer, inom och utom ESO:s organisation, som har gjort ELT:s nya webbplats möjlig.

Om meddelandet