Teleskopy ESO do przeglądów nieba

Wykonywanie map nieba w najdrobniejszych detalach

Dwa nowe, potężne teleskopy — Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA) oraz VLT Survey Telescope (VST) — działają w Obserwatorium ESO Paranal w północnym Chile. Są to bezsprzecznie najmocniejsze na świecie teleskopy dedykowane do przeglądów nieba i znacznie zwiększają potencjał odkryć naukowych Obserwatorium Paranal.

Wycieczka po Obserwatorium Paranal

Virtual Tour at ESO Very Large Telescope

Kliknij na zdjęcie, aby odbyć wirtualną wycieczkę po okolicy VLT.

Zdjęcie VST na żywo (w trakcie dnia aktualizowane co godzinę)

Odwiedź Obserwatorium Paranal

• Dziennikarze, pisarze popularnonaukowi - szczegóły na stronie Media Visits
  • Turyści, studenci, uczniowie - szczegóły na stronie Weekend Visits

Badania naukowe za pomocą teleskopów do przeglądów nieba

Wiele z najbardziej interesujących obiektów astronomicznych występuje rzadko — od niewielkich, ale potencjalnie niebezpiecznych, planetoid bliskich Ziemi, do najodleglejszych kwazarów. Szukanie ich jest jak szukanie igły w stogu siana. Największe teleskopy, takie jak VLT oraz Kosmiczny Teleskop Hubble'a, mogą w danej chwili badać jedynie niewielki fragment nieba (rzędu minuty kątowej), natomiast VISTA i VST są przeznaczone do fotografowania dużych obszarów szybko i dokładnie. Dwa teleskopy spędzą do pięciu lat wykonując łącznie dziewięć starannie zaplanowanych przeglądów i stworzą obszerne archiwa, zarówno zdjęć, jak i katalogów obiektów, które będą badane przez astronomów przez dziesięciolecia. Teleskopy do przeglądów odegrają kluczową rolę w przygotowaniu drogi dla przyszłych instrumentów, takich jak Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) oraz Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST).

Naukowe cele przeglądów obejmują wiele najciekawszych problemów dzisiejszej astrofizyki, od natury ciemnej energii, po zagrożenia asteroidami bliskimi Ziemi (near-Earth asteroids). Przeglądy będą wykonywane przez wielkie zespoły astronomów z całej Europy. Niektóre z przeglądów pokryją większość południowego nieba, podczas gdy inne skupią się na mniejszych obszarach.

Interesujące obiekty odkryte w ramach przeglądów będą stanowić cele do dokładniejszego zbadania przez sąsiadujące VLT i inne teleskopy na Ziemi i w kosmosie. Oba teleskopy do przeglądów pracują w kopułach blisko VLT i dzielą te same wyjątkowe warunki obserwacyjne, jak również ten sam bardzo wydajny model operacyjny.

Zarówno VISTA, jak i VST, produkują olbrzymie ilości danych – jedno zdjęcie z VISTA to 67 megapikseli, a zdjęcia z OmegaCam na VST mają po 268 megapikseli. Oba teleskopy wytwarzają każdej nocy dużo więcej danych niż wszystkie inne instrumenty na VLT razem wzięte. Strumień danych z VST i VISTA to łącznie ponad 100 terabajtów rocznie.

Więcej o teleskopach ESO do przeglądów nieba