Lehdistötiedote

VLT etsii planeettoja Alfa Centauri -tähtijärjestelmästä

ESO allekirjoitti sopimuksen Breakthrough Initiatives -ohjelman kanssa

9. tammikuuta 2017

ESO on allekirjoittanut sopimuksen Breakthrough Initiatives -ohjelman kanssa Chilessä sijaitsevan VLT-teleskoopin havaintolaitteiden mukauttamisesta etsimään planeettoja läheisestä Alfa Centauri -tähtijärjestelmästä. Tällaiset planeetat saattavat olla Breakthrough Starshot -aloitteen miniatyyriavaruusluotainten aikanaan tapahtuvan laukaisun kohteena.

Pääjohtajansa, Tim de Zeeuwin edustamana ESO allekirjoitti sopimuksen Breakthrough Prize Foundation -säätiön puheenjohtajan ja Breakthrough Initiatives -ohjelman toimeenpanevan johtajan, Pete Wordenin edustaman Breakthrough Initiatives -ohjelman kanssa. Sopimus ohjaa varoja ESO:n VLT-teleskooppiin (Very Large Telescope) kiinnitetyn VISIR-havaintolaitteen (VLT Imager and Spectrometer for mid-Infrared) muokkaamiseksi parantamaan suuresti sen mahdollisuuksia etsiä mahdollisesti elinkelpoisia planeettoja kiertämässä Maata lähintä tähtijärjestelmää, Alfa Centauria. Sopimus tarjoaa myös havaintoaikaa teleskoopilta huolellisen hakuohjelman suorittamiseen vuonna 2019.

Lisävauhtia tälle haulle tuo Alfa Centauri -tähtijärjestelmän kolmatta ja himmeintä tähteä, Proxima Centauria kiertämästä vuonna 2016 löydetty planeetta, Proxima b.

Sen tietäminen, missä lähimmät eksoplaneetat ovat, on suurimman mielenkiinnon kohde huhtikuussa 2016 käynnistetylle tutkimus- ja tekniikkaohjelmalle Breakthrough Starshot, joka pyrkii osoittamaan mahdolliseksi ultranopeiden, valo-ohjattujen "nanoalusten" konseptin – luoden siten pohjaa ensimmäiselle laukaisulle Alfa Centauriin sukupolven sisällä.

Elinkelpoisen planeetan havaitseminen on suunnaton haaste johtuen planeettajärjestelmän emotähden kirkkaudesta, jolla on tapana peittää alleen suhteellisen himmeät planeetat. Yksi tapa tehdä tästä helpompaa on havaita keskipitkillä infrapunavalon aallonpituuksilla, joilla kiertävien planeettojen lämpösäteily vähentää suuresti niiden ja emotähden välistä kirkkauseroa. Jopa keskipitkällä infrapunasäteilyllä tähti on kuitenkin miljoonia kertoja krikkaampi kuin havaittavat planeetat, mikä vaatii erityisiä tekniikoita vähentämään tähden valon sokaisevaa kirkkautta.

VLT-teleskoopilla oleva keskipitkän infrapunasäteilyn havaintolaite VISIR tarjoaa tähän mahdollisuuden, mikäli sitä parannellaan kohentamaan kuvanlaatua suuresti käyttäen adaptiivista optiikkaa ja sovitetaan käyttämään koronagrafiaksi kutsuttua tekniikkaa vähentämään tähden valoa ja siten paljastamaan mahdollisten maankaltaisten planeettojen mahdollinen signaali. Breakthrough Initiatives maksaa suuren osan vaadittavista teknologioista ja tällaisen kokeen kehityskustannuksista ja ESO tarjoaa vaadittavat havaintolaitteet ja -ajan.

Uusi laitteisto käsittää havaintolaitemodulin, josta on tehty sopimus müncheniläisen Kampf Telescope Optics (KTO) -yrityksen kanssa. Modulissa on aaltorintamasensori ja uusi havaintolaitteen kalibrointilaite. Lisäksi on suunniteltu, että belgialainen Liègen yliopisto ja ruotsalainen Uppsalan yliopisto suunnittelevat yhdessä uuden koronagrafin.

Muita tähtiä kiertävien, mahdollisesti elinkelpoisten planeettojen havaitseminen ja tutkiminen on yksi tulevan E-ELT -teleskoopin (European Extremely Large Telescope) tärkeimpiä tieteellisiä tavoitteita. Vaikka E-ELT:n suurempi koko on välttämätön, jotta saadaan kuvia planeetoista suuremmilla etäisyyksillä Linnunradassa, VLT:n valonkeruuteho riittää juuri ja juuri kuvantamaan planeetta kiertämässä lähintä tähteä, Alfa Centauria.

VISIR:in kehitystyö tarjoaa etuja myös tulevalle, E-ELT-teleskooppiin kiinnitettävälle METIS-havaintolaitteelle, sillä saavutettu tietämys ja konseptin toimivuuden osoittaminen ovat suoraan siirrettävissä. E-ELT:n valtavan koon ansiosta METIS voi havaita ja tutkia Marsin kokoisia eksoplaneettoja kiertämässä Alfa Centauria, mikäli niitä on olemassa, sekä muita mahdollisesti elinkelpoisia planeettoja kiertämässä muita lähitähtiä.

Breakthrough Initiatives on tieteellisen ja teknologisen tutkimuksen ohjelma, jonka perusti vuonna 2015 Internet-sijoittaja ja tieteellinen hyväntekijä, Yuri Milner, tutkimaan maailmankaikkeutta, etsimään tieteellisiä todisteita Maan ulkopuolisesta elämästä ja kannustamaan julkista keskustelua planeettojen perspektiivistä.

Breakthrough Starshot on 100 miljoonan dollarin tutkimus- ja tekniikkaohjelma, jonka tarkoituksena on osoittaa mahdolliseksi uuden teknologian konsepti ja mahdollistaa ultrakeveiden, miehittämättömien avaruusalusten lento 20% valon nopeudesta ja luoda pohjaa Alfa Centaurin ohituslennolle sukupolven sisällä.

Sähköposti: mkasper@eso.org