Lehdistötiedote

Omegasumun savuava vaaleanpunainen ydin

4. tammikuuta 2012

ESOn VLT-teleskoopin ikuistama uusi kuva Omegasumusta on yksi tarkimmista maan päältä tästä kohteesta koskaan otetuista kuvista. Kuvassa näkyy tämän kuuluisan tähtien syntykehdon pölyiset, vaaleanpunaiset keskusalueet ja se paljastaa poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti kaasupilvien, pölyn ja vastasyntyneiden tähtien kosmisen maiseman.

Omegasumun värikäs kaasu ja pimeä pöly toimivat raaka-aineina seuraavalle tähtisukupolvelle. Tässä nimenomaisessa nyt kuvatussa sumun osassa uusimmat - häikäisevän kirkkaat ja loistavan sinivalkoiset - tähdet valaisevat koko alueen. Sumun savun näköiset pölykaistaleet muodostavat siluetin hohtavaa kaasua vasten. Tämän pilvimäisesti levittäytyvän alueen punertavat värit johtuvat vetykaasusta, joka hehkuu kuumista nuorista tähdistä tulevan voimakkaan ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta.

Omegasumulla on monta eri nimeä riippuen havaitsijasta, havaintoajankohdasta ja siitä mitä havaitsija sumussa mielestään näki. Muita nimityksiä ovat Joutsensumu, Hevosenkenkäsumu ja jopa Hummerisumu. Kohde on myös luetteloitu nimillä Messier 17 (M17) ja NGC 6618. Sumun etäisyys on 6500 valovuotta ja se sijaitsee Jousimiehen tähdistössä. Tähtitieteilijöiden suosimana kohteena tämä valaistu kaasu- ja pölykenttä lukeutuu yhdeksi Linnunradan nuorimmaksi ja aktiivisimmaksi massiivisten tähtien lastentarhaksi.

Kuva otettiin FORS (FOcal Reducer and Spectrograph) -havaintolaitteella Antu-teleskoopilla, yhdellä VLT:n neljästä teleskoopista. Valtavan teleskoopin lisäksi kuvan korkean tarkkuuden mahdollisti havaintojen aikana, muutamista pilvistä huolimatta, valinnut poikkeuksellisen vakaa ilma [1]. Tämän ansiosta uusi kuva on yksi terävimmistä joka on koskaan otettu maan päältä Omegasumun tästä osasta.

Tämä on yksi ensimmäisiä ESO:n Cosmic Gems -ohjelman tuottamista kuvista [2].

[1] "Seeing" - tähtitieteilijöiden käyttämä termi Maan ilmakehän havaintoja vääristävästä vaikutuksesta - oli havaintoyönä erittäin hyvä. Yleensä seeing mitataan tähden näennäisenä läpimittana kaukoputken läpi nähtynä. Tässä tapauksessa seeing oli äärimmäisen otollinen, 0.45 kaarisekuntia, mikä tarkoittaa havaittavan kohteen vähäistä tuiketta ja kuvan sumentumista.

[2] ESO:n Cosmig Gems (kosmiset jalokivet) -ohjelma on hanke jonka tarkoitus on tuottaa kuvia mielenkiintoisista, kiehtovista ja visuaalisesti viehättävistä kohteista opetus- ja yhteisötoiminnan tarkoituksiin ESO:n kaukoputkia käyttäen. Ohjelma käyttää havaintoaikaa vähäisissä määrin, se hyödyntää muuten käyttämätöntä aikaa kaukoputkien aikatauluissa minimoidakseen vaikutukset tieteellisiin havaintoihin. Kaikki kerätty havaintoaineisto saattaa myös soveltua tietellisiin tarkoituksiin ja se tuodaankin tähtitieteiljöiden saataville ESO:n tiedeaineistoarkiston kautta.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) viettää vuonna 2012 perustamisensa 50-vuotisjuhlaa. ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 40-metrin kokoluokan optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Nimi:M 17, Messier 17, NGC 6618, Omega Nebula