Pressemeddelelse

ESO bliver vært for gammateleskopet CTA ved Paranal

ESO bliver partner med Verdens største gammastråleobservatorium

20. december 2018

Alt er nu på plads for en aftale imellem lederen af Cherenkov Telescope Array (CTA), ESOs generaldirektør og Chiles regering om at opstille det nye CTA-Syd ved ESOs Paranalobservatorium. Verdens mest ambitiøse gammastråleobservatorium får dermed glæde af Chiles fine observationsmuligheder og af ESOs avancerede infrastruktur, ekspertise og andre faciliteter på steder. ESO kommer til at stå for driften af anlægget på vegne af CTA observatoriet og den organisations medlemmer.

Cherenkov Telescope Array (CTA) er næste generation af jordbaserede instrumenter beregnet til at observere de meget energirige gammastråler. Observatoriet har anlæg både på Jordens sydlige og nordlige halvkugle. Gammastråler er elektromagnetisk stråling ligesom lys, men med meget høje energier. Den stråling udsendes fra Universets varmeste og mest eksotiske objekter: supertunge sorte huller, supernovaer og måske endda efterdønningerne fra selveste Big Bang.

19. december 2018 mødtes Federico Ferrini, som er leder af Cherenkov Telescope Array Observatory (CTAO) med ESOs generaldirektør Xavier Barcons i ESOs kontor i Santiago i Chile. Sammen med ESOs operationelle leder Andreas Kaufer og andre fra ESOs stab underskrev de aftalen om opbygning og drift af CTAs sydlige afdeling, som skal placeres på ESOs Paranalobservatorium i det nordlige Chile.

Chiles viceminister for udenlandske relationer Carolina Valdivia Torres og ESOs generaldirektør underskrev også den aftale, som gør det muligt for ESO at være vært for CTA-South på Paranalobservatoriet som en del af ESOs program.

Allerede den 17. december 2018 blev der underskrevet en aftale imellem CTAO og den chilenske nationalkommission for videnskab og teknologi (CONICYT). Den aftale har til formål at fremme astronomisk forskning i Chile med brugen af de nye observationsmuligheder, som CTA-South giver.

Med disse aftaler på plads kan CTAO påbegynde konstruktionen af det nye anlæg. Den nordlige del at anlægget bliver opbygget på Observatorio del Roque de los Muchachos på den canariske ø La Palma i samarbejde med Instituto de Astrofisica de Canarias. Byggefasen for begge anlæg forventes at starte i 2020.

ESOs generaldirektør Xavier Barcons kommenterer: "Med CTA på Paranal åbner vi et helt nyt vindue til Universet for astronomer i ESOs medlemstater, i Chile og Verden over. ESOs store erfaring i at vedligeholde og driver grupper af teleskoper i fjerne egne bliver uvurderlig for CTA projektet."

Det planlagte område for CTA befinder sig i Atacamaørkenen blot 11 km sydøst for Very Large Telescope ved ESO's Paranal Observatory, og blot 16 kilometer fra den bjergtop, hvor det kommende Extremely Large Telescope er under opbygning. Det er et af de tørreste og mest isolerede steder i Verden - et astronomisk paradis. Ud over, at stedet er ideelt for observationer hele året rundt, giver placeringen på Paranalobservatoriet mulighed for, at CTA kan udnytte ESOs eksisterende infrastruktur. Det, tillige med ESOs langvarige erfaring med avancerede astronomiske projekter i Chile, vil alt i alt være en støtte ved opbygning og drift af det nye teleskop.

"Takket være de aftaler, som er underskrevet idag, får CTAO ikke blot fordelen af Chiles bemærkelsesværdige nattehimmel, men også af ESOs faciliteter og lange erfaring; alt sammen uvurderlige bidrag ved realiseringen af dette ambitiøse teleskopprojekt," sagde Federico Ferrini. " Partnerskabet imellem ESO og CTAO bliver en hjørnesten i det hurtigtvoksende område, som kaldes 'multi-messenger astrofysik', og det vil give muligheder for yderligere samarbejde med andre store infrastrukturer, som for eksempel Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), Square Kilometre Array (SKA) og de nyeste interferometre til måling af tyngdekraftsbølger."

De nuværende teleskopanlæg til observation af Cherenkovstråling, som er følsommer for gammastråler med høj energi, består af blot en håndfuld individuelle teleskoper, men CTA bliver med det store indsamlingsområde og fremragende vinkelopløsning det største og mest følsomme anlæg indenfor dette område. Gammastråling bliver detekteret med en hidtil uset nøjagtighed, og med en følsomhed 10 gange større end nogle af forgængerne. Selvom selve gammastrålerne bliver bremset i atmosfæren, så de ikke når Jordens overflade, kan CTAs spejle og high-speed kameraer fange de korte blålige glimt af Cherenkovstråling, som opstår, når gammastrålerne vekselvirker med molekylerne i Jordens atmosfære. Ved at spore dette blå lys, kan hver enkelt gammastråle følges tilbage til sin kosmiske oprindelse.

Det videnskabelige mål med CTA er meget bredt: fra at forstå den rolle, som relativistiske kosmiske partikler har til eftersøgningen efter mørkt stof. CTA udforsker de ekstreme processer i Universet. Det kan være nabolaget omkring sorte huller eller de kosmiske tomrum i stor skala. Måske kan det endda føre til helt ny fysisk viden om stoffets natur og de kræfter, som ligger bag standardmodellen.

CTA opstilles i to områder, et på hver halvkugle, så man tilsammen får den bedste dækning af hele nattehimlen. Når opbygningen er afsluttet, vil CTAO bestå af mere end et dusin delteleskoper på den nordlige halvkugle. Det er placeret ved Instituto de Astrofísica de Canarias Observatorio del Roque de los Muchachos på øen La Palma, som er en af de Kanariske Øer. På den sydlige halvkugle vil der være 99 delteleskoper.

I alt er mere end 1400 forskere og ingeniører fra lande på fem kontinenter involverede i den videnskabelige og tekniske udvikling af CTA. Deltagerne i den nuværende juridiske organisation CTAO gGmbH er repræsentanter for ministerier og fonde fra Australien, Østrig, Tjekkiet, Frankrig, Tyskland, Italien, Nederlandene, Japan, Slovenien, Sydafrika, Spanien, Schweiz og Storbrittannien[1]. Disse deltagere er for tiden i gang med at forberede stiftelsen af et European Research Infrastructure Consortium - CTAO ERIC, som så skal stå for konstruktionen af det enorme observatorium. ERIC kommer til at bestå af medlemstaterne i CTAO samt associerede lande.

[1] Nederlandene og Sydafrika deltager i CTAO gGmbH som observatører.

CTA er et verdensomspændende initiativ for at bygge Verdens største og mest følsomme observatorium for gammastråler. Der er mere end 1400 forskere og ingeniører fra lande på fem kontinenter med i projektet (Armenien, Australien, Østrig, Bulgarien, Canada, Chile, Kroatien, Tjekkiet, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Indien, Irland, Italien, Japan, Mexico, Namibia, Nederlandene, Norge, Polen, Slovenien, Sydafrika, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbrittannien, USA og Ukraine), og mere end 200 forskningsinstitutioner deltager. CTA bliver over det næste årti det fremmeste observatorium indenfor gammastråler, og det bliver det første jordbaserede gammastråleobservatorium, som er åbent for astronomer og partikelfysikere fra hele Verden.

ESO er den fremmeste fællesnationale astronomiorganisation i Europa, og verdens langt mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. 16 lande er med i ESO: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Nederlandene, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig, og desuden værtsnationen Chile. Australien er med som strategisk partner. ESO har et ambitiøst program, som gør det muligt for astronomer at gøre vigtige videnskabelige opdagelser. Programmet har focus på design, konstruktion og drift af stærke jordbaserede observatorier. Desuden har ESO en ledende rolle i formidling og organisering af samarbejde omkring astronomisk forskning. ESO driver tre enestående observatorier i verdensklasse i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO VLT, Very Large Telescope, som er verdens mest avancerede observatorium for synligt lys, samt to oversigtsteleskoper. VISTA, som observerer i infrarødt, er verdens største oversigtsteleskop, og VLT Survey Teleskopet er det største teleskop bygget til at overvåge himlen i synligt lys. ESO er en af de største partnere i ALMA, som er det største eksisterende astronomiprojekt. For tiden bygges ELT, et 39 m optisk og nærinfrarødt teleskop på Cerro Armazones, tæt ved Paranal. Det bliver "verdens største himmeløje".