Pressemeddelelse

Stjernesøskende

19. august 2015

Åbne stjernehobe som denne her er ikke kun motiver for pæne billeder. De fleste stjerner dannes i sådanne hobe, og astronomerne bruger hobene som laboratorier, hvor man kan studere hvordan stjerner udvikler sig og dør. Stjernehoben her hedder IC 4651, og billedet er taget med Wide Fiel Imager (WFI), som er et instrument på ESOs La Silla observatorium i Chile. Stjernerne i hoben er vidt forskellige.

Den løse samling stjerner i dette nye ESObillede er den åbne stjernehob IC 4651, som befinder sig i Mælkevejen, i stjernebilledet Ara (Alteret). Afstanden er omkring 3 000 lysår. Hoben er 1,7 milliarder år gammel, og dermed er den midaldrende som åben hob betragtet. Den blev opdaget af Solon Bailey, som var en pioner med hensyn til oprettelsen af observatorier i højtliggende og tørre egne i Andesbjergene. I 1896 blev hoben indskrevet i et katalog af den danskfødte astronom John Louis Emil Dreyer, som på dette tidspunkt var direktør for Armagh Observatoriet i Nordirland.

I Mælkevejen kender vi over tusind af disse åbne hobe, som er studeret i mange detaljer, og der findes sikkert mange flere. Vores viden om Mælkevejens dannelse og udvikling har vi i stor udstrækning fra studiet af stjernehobe som denne. Astronomernes modeller for stjerneudvikling kan afprøves ved at studere stjernehobe.

Alle stjernerne i IC 4651 blev dannet på nogenlunde samme dit i den samme gassky[1]. Stjernerne er altså i en vis forstand søskende, og de holder kun meget løst sammen. Tyngdekræfterne imellem stjernerne og gassen imellem dem er svag, og hoben påvirkes af andre hobe og af gasskyerne i galaksen omkring dem. Hobens struktur ændres ganske langsomt i takt med, at gassen imellem stjernerne enten bliver brugt op ved ny stjernedannelse eller bliver blæst væk af stjernevinde. Til sidst bliver den samlede masse i hoben så lille, at individuelle stjerner kan slippe væk. Nye observationer af hoben IC 4651 viser, at hoben i alt indeholder en masse, som er 630 gange større end Solens [2], og det formodes, at den oprindeligt indeholdt mindst 8 300 stjerner, med en samlet masse 5 300 gange større end Solens.

Hoben er relativt gammel, så noget af massetabet i hoben skyldes, at de tungeste stjerner i den har haft tid til at udvikle sig så langt, så de har endt deres liv som supernovaeksplosioner. Dog er det også sådan, at de fleste af de stjerner, som nu er sluppet væk ikke er døde, men blot er et andet sted. Når hoben har passeret en kæmpe gassky eller en nabohob, er disse stjerner blevet revet væk, eller blot drevet i en anden retning end resten af hoben.

En lille del af disse tabte stjerner er måske stadig bundet af tyngdekraften til hoben, og befinder sig i store afstande. Resten af de fortabte søskende er smuttet over i andre hobe, eller har slået sig ned andre steder i den travle Mælkevej. Også Solen var formentlig en gang del af en hob som IC 4651, indtil den og dens søskende langsomt drev fra hinanden og ud i den enorme Mælkevej.

Billedet er taget med Wide Field Imager. Det er et kamera, som altid er monteret på MPG/ESO 2.2-meterteleskopetLa Silla Observatoriet. Kameraet består af adskillige CCD-detektorer med i alt 67 millioner pixels. Det kan på een gang observere et område på størrelse med fuldmånen. Instrumentet kan klare alt fra synligt lys til nær-infrarødt, og der kan anvendes mere end 40 filtre. Her er dog kun brugt tre filtre.

[1] Mange af stjernerne på billedet tilhører IC 4651, men de fleste af de klareste i billedet ligger faktisk imellem os og hoben, og de fleste af de svageste stjerner er længere væk.

[2] Dette tal er meget større end hvad der er opdaget i tidligere forskningsprojekter. I dem har man set på mindre områder, og har udeladt mange af de hobstjerner, som ligger længere væk fra kerneområdet.