Pressmeddelande

La Sillaobservatoriet fyller 50!

ESO:s första observatorium har utforskat natthimlen under ett halvt sekel

29 mars 2019

La Sillaobservatoriet har ända sedan invigningen 1969 befunnit sig vid astronomins forskningsfront. Astronomer har gjort banbrytande upptäckter med dess högteknologiska instrument och banat vägen för framtida generationers teleskop. Efter 50 års observationer fortsätter ESO-teleskopen vid La Silla att flytta fram gränserna för den astronomiska forskningen genom att upptäcka främmande världar och avslöja universum i minsta detalj.

Konstruktionen av La Sillaobservatoriet på toppen av den Chilenska bergstoppen norra Cinchado i Atacamaöknens gränstrakter inleddes 1965, tre år efter ESO grundades [1]. Platsen valdes för dess tillgänglighet, torra klimat och ideala observationsförhållanden – perfekt för ett observatorium i världsklass.

Observationerna inleddes med de de små 1-meters och 1,52-metersteleskopen. Antalet teleskop och varianterna bland dem har tilltagit med åren. I dag finns 13 teleskop på bergstoppen – inte bara från ESO utan även från andra länder, universitet och samarbetsorganisationer. Några av dessa är TRAPPIST-South, Rapid Eye Mount (REM) och TAROT.

Observationerna vid La Silla ligger till grund för omkring 200 vetenskapliga artiklar per år. Visserligen är ESO:s flaggskepp Very Large Array (VLT) beläget på Paranalobservatoriet, men på La Silla finns två av världens mest produktiva teleskop i 4-metersklassen. På det första stora teleskopet, 3,6-metersteleskopet, finns numera världens mest framgångsrika exoplanetsökare: HARPS-spektrografen (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher).

Det näst största teleskopet på La Silla, New Technology Telescope (NTT) med 3,58-meters spegel, var det första i världen med en datorkontrollerad primärspegel. Denna nya teknik, aktiv optik, utvecklades vid ESO och används nu vid de flesta stora teleskopen runtom i världen. Med denna tekniska utveckling banade NTT vägen för VLT.

Båda dessa teleskop uppgraderas kontinuerligt för att kunna mäta sig med konkurrenterna. NTT kommer snart att utrustas med SoXS, det första instrumentet i sitt slag, en spektrograf utvecklad för att följa upp tillfälligt uppflammande och variabla astronomiska källor som upptäckts med patrullteleskop. 3,6-metersteleskopet kommer att utrustas med NIRPS, ett exoplanetsökningsinstrument för infrarött ljus som kompletterar HARPS. Dessa nya instrument, liksom de nyligen installerade teleskopen ExTrA och BlackGEM, kommer att säkerställa La Sillaobservatoriet plats vid den astronomiska forskningsfronten.

Många fantastiska astronomiska observationer har gjorts vid La Silla. Bland dessa kan nämnas upptäckten att universums expansion accelererar, vilket belönades med Nobelpriset i fysik 2011, upptäckten av en planet runt solens närmaste granne, och den första observationen av det optiska ljuset från en gravitationsstrålningskälla. Två alldeles särskilda händelser berörde de dagliga rutinerna på La Silla som inget annat, och satte dess fulla armada av teleskop i rörelse: den exploderande supernovan SN 1987A och kometen Shoemaker-Levy 9:s nedslag på Jupiter.

La Silla åtnjuter i det närmaste perfekta astronomiska observationsförhållanden men drabbas till och från av seismisk aktivitet. Än så länge har dessa jordbävningarna inte orsakat några allvarligare skador, trots att observatoriet har befunnit sig nära deras epicentra vid flera tillfällen. På senare tid har ett modernt hot tilltagit - det störande ljuset från den närbelägna panamerikanska motorvägen riskerar att bli en betydande ljusföroreningskälla som kan störa nattmörkret på La Silla.

Observatoriets 50-årsfirade sammanfaller med ett spektakulärt astronomiskt fenomen som kommer att dra till sig inte bara forskare utan även mängder av amatörastronomer och naturälskare – den totala solförmörkelsen den 2 juli. När månens skugga sveper fram i en 150 km bred zon över La Sillaobservatoriet kommer mängder av besökare att fira inte bara detta sällsynta astronomiska fenomen, utan också den vetenskapliga betydelsen av La Silla, ESO:s första observatorium.

[1] La Silla, spanska för "sadeln", är namnet på Chinchados norra bergstopp, ett namn som det har fått av lokala kolarbetare.

ESO är Europas främsta mellanstatliga samarbetsorgan för astronomisk forskning och med råge världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det har 16 medlemsländer: Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop. VISTA arbetar i infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop och VST (VLT Survey Telescope) är det största teleskopet som konstruerats enbart för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO är en huvudpartner i ALMA, världens hittills största astronomiska projekt. Och på Cerro Armazones, nära Paranal, bygger ESO det extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.