Meddelande

ALMA och dess partners firar 10 år av banbrytande vetenskap

13 mars 2023

Den 13 mars 2023 är det tioårsjubileum för världens största radioteleskop – Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), där ESO är en partner. Under det senaste decenniet har ALMA revolutionerat vår förståelse av universum genom att ge nya insikter om hur planeter, stjärnor och galaxer bildas, dechiffrera kemin i kosmos och ge avgörande bidrag till de första bilderna av svarta hål.

För att markera denna milstolpe firar ALMA i dag med chilenska myndigheter, ambassadörer, representanter för forskarsamfundet och samhällena vid observatoriet nära San Pedro de Atacama i Chile. Ceremonin och en tillhörande konstföreställning kommer att livestreamas via ALMA Social Networks och webbplats.

"ALMA har förändrat vår förståelse av universum och öppnat nya forskningsområden", säger Dr Sean Dougherty, chef för ALMA. "Vi är mycket stolta över det senaste decenniets prestationer och ser fram emot upptäckterna som kommer att göras under de kommande tio åren."

Sedan invigningen 2013 har det astronomiska samfundet producerat mer än 3000 vetenskapliga publikationer med hjälp av ALMA-data. De banbrytande upptäckterna sträcker sig från planet- och stjärnbildning till upptäckter av komplexa organiska molekyler under universums begynnelse. En av ALMA:s mest välkända prestationer var dess bidrag till Event Horizon Telescope-projektet, som tog den första bilden av ett svart hål i centrum av galaxen M87 liksom det svarta hålet i centrum av Vintergatan.

ALMA:s framgång beror på dess banbrytande teknologi som har utvecklats genom ett internationellt samarbete mellan 21 länder från Nordamerika, Europa och Östasien. Teleskopet består av 66 antenner, utspridda över 16 kilometer på Chajnantor-platån i de chilenska Anderna, 5 000 meter över havet. Ett partnerskap mellan ESO, NAOJ och NRAO driver ALMA, vars observationer har gett värdefull data till astronomer över hela världen och besvarat några av de mest grundläggande frågorna om universum.

ESO har varit en drivande intressent i planeringen och utvecklingen av ALMA sedan starten, och framför allt tillhandahållit 25 av de 66 antennerna. En av anledningarna till att ALMA är ett så kraftfullt teleskop är dess förmåga att kunna förändras genom att omplacera sina antenner för att utföra olika astronomiska observationer. Varje antenn väger över 100 ton och förflyttas med två enorma transportfordon från ESO som vardera är 20 meter lång, 10 meter bred och 6 meter hög. Ett flertal europeiska institutioner samarbetade för att utveckla några av ALMA:s tio mottagare – detektorerna som fångar upp radiovågor från rymden. ESO har också tillhandahållit ALMA-hotellet som erbjuder trevliga levnadsförhållanden för personalen som tillfälligt arbetar på plats i den ogästvänliga Atacamaöknen. Slutligen bidrar ESO till den gemensamma driften av anläggningen med de andra parterna och fungerar som kontaktpunkt för det europeiska vetenskapssamfundet.

"ALMA är en integrerad del av ESO:s svit av världsledande observatorier", säger Xaiver Barcons, ESO:s generaldirektör. "Det kompletterar Very Large Telescope, som sedan 25 år är ett av de mest kraftfulla och produktiva teleskopen i det optiska området, genom att leverera fantastisk vetenskap i sub/millimetervåglängder. ALMA är ett utmärkt exempel på vad vi kan uppnå med internationellt samarbete inom forskning. Ett projekt som ALMA hade helt enkelt inte varit möjligt att genomföra för ett enstaka land. De många vetenskapliga framgångarna som ALMA har uppnått under sina första tio år visar oss att samarbete är det bästa sättet att nå världsomspännande vetenskapliga framsteg.”

För att markera denna milstolpe är ALMA värd för ett antal evenemang under 2023 som inleds i dag på observatoriet i Chile. Deltagarna kommer att återuppföra ceremonin "Tribute to Mother Earth", utförd av en lokal samhällsledare, och besöka observatoriets faciliteter tillsammans med forskare och ingenjörer. Dagen avslutas med ett immersivt konstnärligt framträdande med ljus och ljud. Ceremonin och föreställningen kommer att livestreamas via ALMA Social Networks och webbplats. En komplett lista över aktiviteter som uppmärksammar det första decenniet finns på ALMA:s webbplats.

Om meddelandet