Meddelande

ESOcast224: De första interstellära besökarna

25 juni 2020

Astronomer använder teleskop för att studera avlägsna planetsystem och utröna hur de bildades och utvecklades, och om de är lika vårt eget solsystem. Men vid ett par tillfällen har astronomerna fått möjlighet att studera dessa avlägsna planetsystem på nära håll, när interstellära besökare har passerat genom vårt eget solsystem.

1I/’Oumuamua och 2I/Borisov skapade förstasiderubriker som de första kända interstellära objekten som nådde solsystemet. Teleskop runtom i världen, inklusive ESO:s Very Large Telescope i Chile, följde objekten för att ta reda på varifrån de kom och vad de bestod av.

I denna ESOcast undersöker vi några av de många frågor som dessa interstellära besökare har gett upphov till: Vad består de av? Hur bildades de? Liknar de solsystemets kometer eller småplaneter? Och vad kan de avslöja om andra planetsystem?

Du kan prenumerera på ESOcasts på iTunes eller se ytterligare avsnitt på YouTube. Många ESOcasts kan också ses i ESO:s eget arkiv.

Läs mer om hur du kan se och bidra till undertexter i ESOcasts på många språk, eller hur du översätter denna video på YouTube.

Om meddelandet