Ogłoszenie

Rada ESO zaakceptowała irlandzkie członkostwo

6 czerwca 2018

6 czerwca 2018 r., podczas spotkania w Garching w Niemczech,organ zarządzający ESO, Rada, jednogłośnie zaakceptował akcesję Irlandii do ESO. Dyrektor Generalny ESO, Xavier Barcons, ma teraz zielone światło do procedowania podpisania Porozumienia Akcesyjnego z przedstawicielami rządu Irlandii, co jest spodziewane w dalszej części roku.

Gdy Dáil Éireann (irlandzki parlament) ratyfikuje Porozumienie Akcesyjne, Irlandia stanie się 16. Krajem Członkowskim ESO.

Irlandia ma długą tradycję w astronomii i aktywną społeczność badawczą, która wspierała członkostwo w ESO od wielu lat. Przez kilkadziesiąt lat w XIX wieku w Irlandii znajdował się największy teleskop świata — Leviathan of Parsonstown — 1,8-metrowy teleskop zwierciadlany w Birr Castle. Obecnie ziemie Birr Castle są domem dla I-LOFAR, irlandzkiej części europejskiego radioteleskopu niskich częstotliwości.

W głównych dyscyplinach astronomii i astrofizyki pracuje obecnie około 200 badaczy w dziewięciu instytutach i uczelniach w Irlandii.

ESO jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Ma 15 krajów członkowskich: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy, dodatkowo Chile jest kraje gospodarzem, a Australia strategicznym partnerem. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada teleskop VLT (Very Large Telescope - Bardzo Duży Teleskop), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz dwa teleskopy do przeglądów. VISTA pracuje w podczerwieni i jest największym na świecie instrumentem do przeglądów nieba, natomiast VLT Survey Telescope to największy teleskop dedykowany przeglądom nieba wyłącznie w zakresie widzialnym. ESO jest głównym partnerem ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. Z kolei na Cerro Armazones, niedaleko Paranal, ESO buduje 39-metrowy teleskop ELT (Extremely Large Telescope - Ekstremalnie Wielki Teleskop), który stanie się „największym okiem świata na niebo”.