Ogłoszenie

Aplikowano o rekordową ilość czasu obserwacyjnego w 4. Cyklu ALMA

23 sierpnia 2016

Międzynarodowa społeczność astronomiczna złożyła wnioski o rekordową ilość czasu obserwacyjnego w Cyklu 4 przyjmowania wniosków obserwacyjnych na Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA). Duże zapotrzebowanie na ten rewolucyjny teleskop poskutkowało o 50% większą liczbą wnioskowanych godzin w porównaniu do poprzedniego cyklu.

Czas obserwacyjny na ALMA, najpotężniejszym radioteleskopie na Ziemi, przyznano ponad 400 astronomom. Proces selekcji zajął prawie pięć miesięcy, specjaliści z całego świata spotkali się w Wiedniu (Austria) w czerwcu, aby ocenić 1571 wniosków o czas obserwacyjny. 145 doradców naukowych z ALMA Proposal Review Committee spotkało się na tydzień, aby ustalić kryteria i ranking w celu dokonania selekcji wniosków obserwacyjnych na tyle obiektywnie na ile jest to możliwe. Obejmowało to rozpatrzenie wielu różnych aspektów, które definiują wagę naukową i techniczną wykonalność projektu, a także prawdopodobieństwo jego sukcesu. Eksperci przygotowali następnie wyczerpujące recenzje każdego z wniosków obserwacyjnych, w oparciu o zdefiniowane kryteria.

Łączny czas obserwacyjny reprezentowany przez 1571 prawidłowo nadesłanych wniosków obserwacyjnych z ponad 30 krajów wyniósł 18 630 godzin (12 285 godzin na sieć 12-metrową anten i 6345 godzin na zwartą sieć). Ostatecznie przyznano 3000 godzin na sieć 12-metrową i 1800 godzin na sieć zwartą.

Kategorią najczęściej wnioskowaną i wybieraną - około raz na cztery wnioski - była "Ośrodek międzygwiazdowy, powstawanie gwiazd i astrochemia". Z kolei kategorie "Kosmologia i Wszechświat o dużych przesunięciach ku czerwieni", "Galaktyki i jądra galaktyk", "Dyski okołogwiazdowe, egzoplanety i Układ Słoneczny" stanowiły po około jednej piątej wniosków każda, a "Ewolucja gwiazdowa i Słońce" około jedną dziesiątą.

Obserwacje Cyklu 4 rozpoczną się w październiku 2016 r., a zakończą we wrześniu 2017 r. i obejmą łącznie 476 wniosków obserwacyjnych. Wybrane wnioski będą miały dostęp do co najmniej 53 anten ALMA, aby badać Wszechświat - czterdziestu trzech anten 12-metrowych i dziesięciu 7-metrowych - na falach milimetrowych i submilimetrowych, korzystając z siedmiu odbiorników (pasma 3, 4, 6, 7, 8, 9 i 10). ALMA będzie w stanie obserwować z maksymalną kątową rozdzielczością 0,029 sekundy łuku, korzystając z maksymalnej bazy 12,6 km.

ALMA to międzynarodowy kompleks astronomiczny stanowiący partnerstwo pomiędzy ESO, amerykańską National Science Foundation (NSF) oraz National Institutes of Natural Sciences (NINS) of Japan, we współpracy z Chile.