Lehdistötiedote

Taivaan käärme ESO:n teleskoopilla kuvattuna

4. tammikuuta 2023, Turku

Tämän Sh2-54-sumun uuden infrapunakuvan heikon oranssin hehkun takaa paljastuu lukemattomia tähtiä. Käärmeen tähdistössä sijaitseva upea tähtien lastentarha on saatu kuvattua upeissa yksityiskohdissaan ESO:n Paranalin observatoriossa Chilessä sijaitsevalla VISTA-telekoopilla (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy).

Kun muinaiset ihmiset katselivat yötaivasta, he näkivät tähdissä satunnaisia kuvioita. Esimerkiksi kreikkalaiset antoivat yhdelle kuviolle nimen Serpens, koska se muistutti käärmettä. He eivät kuitenkaan pystyneet näkemään, että tähdistön peräosassa on upeita tähtitieteen kohteita. Näitä ovat muun muassa Kotka-, Omega- ja 'Sh2-54'-sumut. Tässä upeassa infrapunakuvassa esitellään näistä viimeisin uudessa valossa.

Tähtisumut ovat valtavia kaasu- ja pölypilviä, joista tähdet syntyvät. Tähtitieteilijät ovat teleskooppien avulla löytäneet ja analysoineet yksityiskohtaisesti näitä melkko himmeitä kohteita. Noin 6000 valovuoden päässä sijaitseva tähtisumu on viralliselta nimeltään Sh2-54. Se viittaa yhdysvaltalaiseen tähtitieteilijään Stewart Sharplessiin, joka kuvasi yli 300 tähtisumua 1950-luvulla.

Universumin tutkimiseen käytetyn teknologian edistyessä myös ymmärrys näistä tähtien lastentarhoista kasvaa. Yksi näistä edistysaskelista on kyky katsoa näkyvän valon ulkopuolelle, kuten havaitsemalla infrapunavaloa. Aivan kuten käärme, tämän tähtisumun kaima, kykenee aistimaan infrapunavaloa ymmärtääkseen paremmin ympäristöään, mekin olemme kehittäneet infrapuna-instrumentteja oppiaksemme lisää Universumista.

Näkyvän valon helposti absorboituessa tähtisumun pölypilviin infrapunavalo voi kulkea paksujen pölykerrosten läpi lähes esteettömästi. Tämä kuva paljastaa siten runsaasti tähtiä, jotka ovat piilossa pölyverhon takana. Tämä on erittäin hyödyllistä, koska siten tähtitieteilijät voivat tutkia tähtien syntypaikoissa tapahtuvia asioita paljon yksityiskohtaisemmin ja saada siten lisää tietoa tähtien syntytapahtumista.

Kuva on otettu infrapunavalossa käyttäen herkkää 67 miljoonan pikselin kameraa, joka on ESO:n VISTA-teleskoopissa Paranalin observatoriossa Chilessä. Se on otettu osana VVVX-taivaankartoitusta, joka on osa Via Láctea eXtended -tutkimuksen VISTA-Variables osaa. Kyseessä on monivuotinen projekti, jossa on toistuvasti havaittu suurta osaa Linnunradasta infrapuna-aallonpituudella lisäten tietämystämme tähtien evoluutiosta.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) tekee maailmankaikkeuden salaisuuksien tutkimisen mahdolliseksi kaikille tutkijoille ympäri maailman. Suunnittelemme, rakennamme ja operoimme huippuluokan maanpäälisiä observatorioita, joita tähtitieteilijät käyttävät jännittävien tutkimusongelmien ratkaisemiseen ja populääritähtitieteen edistämiseen. Me edistämme myös kansainvälistä yhteistyötä tähtitieteen alalla. ESO perustettiin hallitustenväliseksi järjestöksi vuonna 1962 ja nykyään ESO:ssa on mukana 16 jäsenvaltiota (Itävalta, Belgia, Tšekki, Tanska, Ranska, Suomi, Saksa, Irlanti, Italia, Alankomaat, Puola, Portugali, Espanja, Ruotsi, Sveitsi ja Yhdistynyt kuningaskunta) yhdessä Chilen isäntävaltion kanssa ja Australian kanssa strategisena kumppanina. ESO:n pääkonttori ja sen vierailijakeskus ja planetaario, ESO Supernova, sijaitsevat lähellä Müncheniä Saksassa. Chilen Atacaman aavikko on upea paikka, jossa on ainutlaatuiset olosuhteet tähtitaivaan tarkkailuun. Se on kaukoputkiemme sijoituspaikka. ESO:lla on kolme havaintopaikkaa: La Silla, Paranal ja Chajnantor. Paranalissa ESO operoi Very Large Telescope (VLT) kaukoputkea ja siihen liittyvää Very Large Telescope Interferometria sekä paikalla sijaitsevia taivaankartoitusteleskooppeja: infrapuna-alueella toimivaa VISTAa ja näkyvän valon alueella toimivaa VLT Survey Teleskooppia. Paranalissa ESO isännöi ja operoi myös Cherenkov Telescope Array South havaintolaitetta, joka on maailman suurin ja herkin gamma-alueella havaitseva observatorio. ESO operoi yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa APEX- ja ALMA-observatriota Chajnantorilla, jotka ovat kaksi millimetri- ja alimillimetrin alueella toimivaa havaintolaitetta. Rakennamme parhaillaan Paranalin lähelle Cerro Armazonesille "maailman suurinta silmää taivaalle”, ESO:n Erittäin suurta kaukoputkea (Extremely Large Telescope, ELT). Santiagossa, Chilessä sijaitsevista toimipisteistämme tuemme toimintaamme Chilessä ja olemme yhteydessä chileläisiin yhteistyökumppaneihin ja yhteiskuntaan.

University of Turku