Lehdistötiedote

Kosminen säkki täynnä mustaa hiiltä

Lähikuva osasta Hiilisäkkiä

14. lokakuuta 2015

Tummat tahrat miltei pimentävät tähtiä täynnä olevan kentän tässä uudessa ESO:n, Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin WFI-kameran (Wide Field Imager) taltioimassa kuvassa. Mustetahroja muistuttavat alueet ovat pieni osa valtavaa, nimellä Hiilisäkki tunnettua pimeää sumua, joka on yksi näyttävimmistä kaltaisistaan, paljaalla silmällä näkyvistä kohteista. Miljoonien vuosien kuluttua osat Hiilisäkkiä syttyvät samalla nimellä tunnetun fossiilisen polttoaineen tavoin lukuisten nuorten tähtien hohteessa.

Hiilisäkki sijaitsee noin 600 valovuoden etäisyydellä Etelän ristin tähdistössä (Crux). Tämä valtava pölyisä kohde muodostaa silmiinpistävän siluetin kirkasta, tähtiä täynnä olevaa Linnunradan vyötä vasten ja tästä syystä ihmiset ovat tienneet tämän sumun olemassaolon eteläisellä pallonpuoliskolla niin kauan kuin lajimme on ollut olemassa.

Espanjalainen tutkimusmatkailija Vicente Yáñez Pinzón raportoi ensimmäisenä Euroopassa Hiilisäkin olemassaolosta vuonna 1499. Myöhemmin Hiilisäkki sai lempinimen Musta Magellanin pilvi, joka on sen tumman ulkomuodon ja Magellanin pilvien kirkkaan hohteen yhdistävä sanaleikki. Magellanin pilvet ovat itse asiassa kaksi Linnunradan satelliittigalaksia. Nämä kirkkaat galaksit ovat selvästi näkyvissä eteläisen pallonpuoliskon taivaalla ja tulivat eurooppalaisten tietoisuuteen 1500-luvulla Ferdinand Magellanin tutkimusmatkojen myötä. Hiilisäkki ei kuitenkaan ole galaksi. Muiden pimeiden sumujen tapaan se on itse asiassa tähtienvälinen pilvi, jossa on tomua niin tiheälti, että se estää suurimman osan taustan tähtien valosta pääsemästä havaitsijoiden silmiin.

Merkittävä määrä pimeiden sumujen tomuhiukkaista on jäätyneen veden, typen, hiilimonoksidin ja muiden yksinkertaisten orgaanisten molekyylien peittämiä. Tuloksena muodostuneet rakeet estävät suuren osan valosta kulkemasta kosmisten pilvien läpi. Hiilisäkin todellisen pimeyden ymmärtämiseksi voidaan mainita suomalaisen tähtitieteilijä Kalevi Mattilan vuonna 1970 julkaisema tutkimus, jossa arvioitiin Hiilisäkin kirkkauden olevan noin 10 prosenttia sitä ympäröivän Linnunradan alueen kirkkaudesta. Hieman taustan tähtien valoa pääsee kuitenkin Hiilisäkin läpi, mikä on ilmeistä uudessa ESO:n kuvassa ja muissa nykyaikaisilla teleskoopeilla tehdyissä havainnoissa.

Vähäinen sumun läpäisevä valo ei tule ulos toiselta laidalta muuttumattomana. Tässä kuvassa näkemämme valo näyttää punaisemmalta kuin se alunperin oli. Tämä johtuu siitä, että pimeiden sumujen tomu absorboi ja hajottaa tähtien sinistä valoa enemmän kuin punaista valoa, minkä seurauksena tähdet värjäytyvät monta värisävyä punaisemmiksi kuin ne muutoin olisivat.

Miljoonien vuosien kuluttua tulevaisuudessa Hiilisäkin pimeät päivät päättyvät. Hiilisäkin kaltaiset tiheät tähtienväliset pilvet käsittävät paljon tomua ja kaasua — uusien tähtien polttoainetta. Hiilisäkin hajanaisen aineen tiivistyessä painovoiman vaikutuksesta, tähdet syttyvät ennen pitkää ja Hiilisäkin "hiilikimpaleet" "syttyvät tuleen" aivan kuin liekki olisi niitä koskettanut.

Nimi:Coalsack G2, Coalsack Nebula, TGU H1867