Lehdistötiedote

Kosmista kierrätystä

2. syyskuuta 2015

Osa jättimäistä kaasusumua Gum 56 hallitsee tätä kuvaa. Sumua valaisevat siinä syntyneet kuumat ja kirkkaat nuoret tähdet. Miljoonia vuosia kaasusta on muodostunut tähtiä tässä kaasusumussa. Tähdet ovat syntyneet materiasta, joka myöhemmin palaa tähtien lastentarhaan, kun ikääntyvät tähdet joko vuotavat materiansa rauhallisesti avaruuteen tai sinkoavat sen paljon dramaattisemmin supernovaräjähdyksissä. Tämä kuvat otettiin La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevalla MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilla osana ESO:n Cosmic Gems (kosmiset jalokivet) -ohjelmaa.

Tähän valtavaan tähtien lastentarhaan on uppoutunut syvälle kolme vain muutamia miljoonia vuosia vanhaa joukkoa kuumia, nuoria tähtiä, jotka loistavat kirkkaana ultraviolettivaloa. Näiden tähtien valo saa sumun kaasupilvet hohtamaan. Säteily riistää elektronit atomeilta prosessissa, joka tunnetaan ionisaationa ja kun ne jälleen yhdistyvät, ne vapauttavat energiaa valon muodossa. Jokainen alkuaine säteilee valoa luonteenomaisella värillä ja kaasusumun suuret vetypilvet ovat syynä sen runsaaseen punaiseen hohteeseen.

Myös nimellä IC 4628 tai lempinimellä Katkarapusumu tunnettu Gum 56 on nimetty australialaisen tähtitieteilijä Colin Stanley Gumin mukaan. Hän julkaisi vuonna 1955 luettelon H II -alueista. Gum 56:n kaltaiset H II -alueet ovat suunnattomia matalan tiheyden pilviä, joissa on suuria määriä ionisoitunutta vetyä.

Tyypin O tähdet aiheuttavat suuren osan Gum 56:n ionisaatiota. Ne ovat kuumia sinivalkoisia tähtiä, jotka tunnetaan myös sinisinä jättiläisinä niiden värin johdosta [1]. Tämäntyyppiset tähdet ovat maailmankaikkeudessa harvinaisia sillä sinisten jättiläisten hyvin suuri massa tarkoittaa, että ne eivät elä kauaa. Vain noin miljoonan vuoden ikäisinä nämä tähdet romahtavat itseensä ja päättävät elämänsä supernovina aivan kuten monet muut sumun massiiviset tähdet.

Sumussa majailevien monien vastasyntyneiden tähtien lisäksi tässä suuressa alueessa on yhä riittävän paljon tomua ja kaasua vielä uudemman tähtisukupolven synnyttämiseksi. Uusille tähdille elämän antavat sumun alueet ovat kuvassa näkyvissä tiheinä pilvinä. Nämä uudet tähdet muodostava materia käsittää vanhemman, jo elämänsä päättäneen ja materiansa rajuissa supernovaräjähdyksissä singonneen sukupolven massiivisimpien tähtien jäänteet. Siten tähtien elämän ja kuoleman kiertokulku jatkuu.

Ottaen huomioon tämän alueen kaksi hyvin epätavallista sinistä jättiläistä sekä sumun kirkkaus infrapuna- ja radioaallonpituuksilla, on kenties yllättävää, että ammattitähtitieteilijät ovat tutkineet tätä aluetta suhteellisen vähän. Gum 56:n halkaisija on noin 250 valovuotta. Huolimatta sen valtavasta koosta, havaintojen tekijät eivät kuitenkin ole useinkaan sitä huomioineet sen himmeydestä johtuen ja koska suurin osa sen säteilemästä valosta on aallonpituuksilla, jotka eivät ole ihmissilmällä nähtävissä.

Kaasusumu on noin 6000 valovuoden etäisyydellä Maasta. Taivaalla sen löytää Skorpionin tähdistöstä (Scorpius), jossa se on neljä kertaa täydenkuun kokoinen [2].

Tämä, vain osaa kaasusumusta esittävä kuva otettiin MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopilla käyttäen WFI-kameraa (Wide Field Imager). Se otettiin osana ESO:n Cosmic Gems (kosmiset jalokivet) -ohjelmaa, joka on koulutuksen ja viestinnän tarkoituksiin perustettu viestintähanke, joka tuottaa kuvia kiinnostavista, arvoituksellisista tai viehättävistä kohteista käyttäen ESOn teleskooppeja. Ohjelma käyttää teleskooppiaikaa, jota ei voida käyttää tieteellisiin havaintoihin. Kaikkea kerättyä havaintoaineistoa voidaan käyttää myös tieteellisiin tarkoituksiin ja se on tähtitieteilijöiden saatavilla ESOn tiedearkiston kautta.

[1] Huomaa, että nämä tähdet sijoittuvat tämän nimenomaisen kuvan näkökentän ulkopuolelle eivätkä siten esiinny kuvassa.

[2] VST-kartoitusteleskoopilla otettu laajan näkökentän kuva Katkarapusumusta on julkaistu aikaisemmin (eso1340a).

Nimi:Gum 56, IC 4628