Lehdistötiedote

Kupliva kosminen juhla

27. toukokuuta 2015

Tämän nimellä RCW 34 kutsutun kaasusumun kirkkaimmassa alueessa nuoret tähdet kuumentavat dramaattisesti kaasua, joka laajenee ympäröivän viileämmän kaasun läpi. Kuumentuneen vedyn saavutettua kaasusumun reunan se purskahtaa ulos tyhjiöön kuin juuri avattu shamppanjapullo prosessissa, jota kutsutaan shamppanjavirraksi. Nuorella tähtienmuodostusalueella RCW 34 on kuitenkin muutakin tarjottavaa kuin hieman kuplia; saman pilven sisällä näyttäisi olleen useita tähtienmuodostuksen vaiheita.

Tämä uusi Chilessä sijaitsevan, ESO:n VLT-teleskoopin (Very Large Telescope) kuva esittää näyttävää punaista hohtavan vetykaasun pilveä sinisten etualan tähtien kokoelman taustalla. Eteläisen taivaan Purjeen tähdistössä (Vela) sijaitsevan RCW 34:n sisällä joukko massiivisia, kirkkaita tähtiä piilottelee kaasusumun kirkkaimmassa alueessa [1]. Näillä tähdillä on dramaattinen vaikutus kaasusumuun. Tämän kaasusumun ytimessä kaasuun kohdistuu voimakas ultraviolettisäteily ja se ionisoituu, mikä tarkoittaa sitä, että elektronit ovat irronneet vetyatomeista.

Kosmiset valokuvaajat arvostavat vetyä, sillä se hohtaa kirkkaana sille luonteenomaista punaista väriä, joka erottaa monet kaasusumut muista, ja tarjoaa heille mahdollisuuden saada kauniita kuvia oudoista muodoista. Se on myös shamppanjavirran kaltaisten dramaattisten ilmiöiden raaka-ainetta. Ionisoituneella vedyllä on kuitenkin myös tärkeä tähtitieteellinen rooli: se ilmiantaa tähtienmuodostusalueet. Tähdet syntyvät kokoon romahtavista kaasupilvistä ja ovat siten runsaimpia alueilla, joilla on RCW 34:n tavoin suuria määriä kaasua. Tämä saa kaasusumun erityisen kiinnostavaksi tähtien syntyä ja kehitystä tutkiville tähtitieteilijöille.

Syvällä näiden pilvien sisällä olevan tähtien lastentarhan sisäisen toiminnan kätkee näkyvistä kaasusumun käsittämä valtava määrä tomua. RCW 34:lle on luonteenomaista äärimmäisen korkea ekstinktio, mikä tarkoittaa sitä, että lähes kaikki tältä alueelta tuleva näkyvä valo absorboituu ennen kuin pääsee Maahan asti. Siitä huolimatta, että pilven käsittämä tähtien pesä on piilossa näkyviltä, voivat tähtitieteilijät käyttää infrapunateleskooppeja tähytäkseen tomun läpi sitä tutkiakseen.

Punaisen värin taakse katsottaessa paljastuu suuri määrä nuoria tähtiä, joiden massa on vain murto-osa Auringon massasta. Nämä näyttävät ryhmittyvän keskustan vanhempien, massiivisempien tähtien ympärille. Vain jokunen on hajallaan alueen ulkolaitamilla. Tällainen jakauma on saanut tähtitieteilijät uskomaan, että pilvessä on tapahtunut useita eri tähtienmuodostuksen vaiheita. Ensimmäisessä vaiheessa muodostui kolme jättimäistä tähteä, jotka sitten pistivät liikkeelle pienempien tähtien muodostuksen läheisyydessään [2].

Tähän kuvaan on käytetty havaintoaineistoa VLT-teleskooppiin kiinnitetyltä FORS-havaintolaitteelta (FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph). Aineisto havaittiin osana ESO:n Kosmisten jalokivien ohjelmaa [3].

[1] RCW 34 tunnetaan myös nimellä Gum 19 ja sen keskellä on kirkas nuori tähti V391 Velorum.

[2] Kaikkein massiivisimmat kirkkaat tähdet elävät lyhyen aikaa — vain miljoonia vuosia — mutta vähemmän massiivisilla elinaika on pitempi kuin maailmankaikkeuden nykyinen ikä.

[3] ESO:n Cosmic Gems (kosmiset jalokivet) -ohjelma on koulutuksen ja viestinnän tarkoituksiin perustettu viestintähanke, joka tuottaa kuvia kiinnostavista, arvoituksellisista tai viehättävistä kohteista käyttäen ESOn teleskooppeja. Ohjelma käyttää teleskooppiaikaa, jota ei voida käyttää tieteellisiin havaintoihin. Kaikkea kerättyä havaintoaineistoa voidaan käyttää myös tieteellisiin tarkoituksiin ja se on tähtitieteilijöiden saatavilla ESOn tiedearkiston kautta.

Nimi:RCW 34, V391 Vel