Lehdistötiedote

Galaksit ryhtyivät lähentelemään

VST taltioi törmäyksiä nuoressa galaksijoukossa

7. maaliskuuta 2012

ESO:n Paranalin observatoriolla, Chilessä sijaitseva VST (VLT Survey Telescope, VLT:n kartoitusteleskooppi) on ottanut kiehtovia kuvia Herkuleksen galaksijoukossa vuorovaikuttavista galakseista. Uuden kuvan tarkkuus ja alle kolmen tunnin havainnoin erittäin yksityiskohtaisesti taltioidut sadat galaksit ovat todisteena VST:n ja sen valtavan OmegaCAM-kameran tehokkuudesta läheistä maailmankaikkeutta tutkittaessa.

Herkuleksen galaksijoukko, joka tunnetaan myös nimellä Abell 2151, sijaitsee noin 500 miljoonan valovuoden etäisyydellä Herkuleksen tähdistössä (Hercules). Se eroaa muista läheisistä galaksijoukoista monin eri tavoin. Sen lisäksi, että se on epämääräisen muotoinen, siinä on suuri kokoelma erilaisia galaksityyppejä - erityisesti nuoria tähtiä muodostavia spiraaligalakseja, mutta siinä ei näyttäisi olevan lainkaan jättimäisiä elliptisiä galakseja.

Uusi kuva otettiin VST:llä, joka on tuorein tulokas ESO:n Paranalin observatoriolla Chilessä (eso1119). VST on kartoitusteleskooppi, jonka 268 megapikselin OmegaCAM-kamera tuottaa kuvia hyvin laajoista taivaan alueista. Normaalisti vain pienet teleskoopit pystyvät kuvaamaan tämänkaltaisia suuria kohteita kerralla. Halkaisijaltaan 2.6 metrin VST:llä ei ole vain laaja näkökenttä, vaan se hyödyntää myös Paranalin loistavia olosuhteita ottaessaan lyhyillä valotuksilla kuvia, jotka ovat samanaikaisesti hyvin tarkkoja ja valovoimaisia.

Lähenteleviä ja pian suuremmiksi galakseiksi yhteensulautuvia galaksipareja näkyy kautta koko kuvan. Lukuisat vuorovaikutukset ja galaksijoukon suuri määrä runsaskaasuisia, tähtiä muodostavia spiraaligalakseja saavat Herkuleksen joukon muistuttamaan paljon etäisemmän maailmankaikkeuden nuoria galakseja [1]. Tämän samankaltaisuuden johdosta tähtitieteilijät uskovat, että Herkuleksen galaksijoukko on melko nuori joukko. Se on eloisa ja dynaaminen galaksiparvi, joka jonakin päivänä kehittyy oman galaktisen naapurustomme vanhojen galaksijoukkojen kaltaiseksi.

Galaksijoukot muodostuvat, kun pienemmät galaksiryhmät kasaantuvat yhteen painovoiman vaikutuksesta. Näiden ryhmien lähestyessä toisiaan joukosta tulee tiiviimpi ja muodoltaan pyöreämpi. Samaan aikaan niiden galaksit lähestyvät toisiaan ja useat alkavat vuorovaikuttaa. Vaikkakin spiraaligalaksit hallitsevat alkuperäisiä ryhmiä, galaktiset törmäykset vääristävät ennen pitkää niiden spiraalirakenteen ja repivät niistä kaasun ja tomun, mikä sammuttaa suurimman osan tähtienmuodostuksesta. Tästä syystä useimmat galaksit vanhoissa joukoissa ovat elliptisiä tai epäsäännöllisiä muodoltaan. Yleensä näiden vanhojen joukkojen ytimissä on yksi tai kaksi suurta vanhojen tähtien kyllästämää elliptistä galaksia, jotka ovat muodostuneet pienempien galaksien yhteensulautuessa.

Herkuleksen galaksijoukon uskotaan olevan vähintään kolmen pienen galaksijoukon ja -ryhmän kokoelma, joka on kasaantumassa yhdeksi suuremmaksi rakenteeksi. Lisäksi joukko itsessään on sulautumassa yhteen muiden suurten joukkojen kanssa ja muodostamassa galaksien superjoukkoa. Tällaiset jättimäiset joukkojen kokoelmat ovat maailmankaikkeuden suurimpia rakenteita. VST:n OmegaCAM:in laaja näkökenttä ja kuvien laatu tekevät siitä ihanteellisen tutkimusvälineen tutkittaessa galaksijoukkojen laita-alueita, joissa joukkojen väliset, huonosti tunnetut vuorovaikutukset ovat meneillään.

Tässä kauniissa kuvassa on Herkuleksen galaksijoukon galaksien lisäksi useita himmeitä ja sumeita taustan kohteita. Ne ovat meistä katsoen paljon etäisempiä galakseja. Lähempänä kotia, useita etualan kirkkaita Linnunradan tähtiä on myös näkyvillä ja jopa joitakin asteroideja, jotka ovat jättäneet lyhyen vanan liikkuessaan hitaasti kuvan halki valotusten aikana.

[1] Varhaisen maailmankaikkeuden kohteet nähdään sellaisina kuin ne olivat paljon nuorempina, koska niiden valolta vie miljardeja vuosia saavuttaa meidät.

VST-ohjelma on italialaisen Napolissa toimivan INAF-Osservatorio Astronomico di Capodimonten ja ESO:n yhteistyöhanke. INAF suunnitteli ja rakensi teleskoopin Italian teollisuudessa toimivien yhteistyökumppaniensa kanssa ja ESO vastasi havaintorakennuksen ja teleskoopin alueen yhdyskuntatekniikan toteuttamisesta. Alankomaalaisten, Saksalaisten ja Italialaisten instituuttien muodostama konsortio vastasi yhdessä ESO:n merkittävän panoksen kanssa OmegaCAM:in, VST:n kameran suunnittelusta ja rakentamisesta. Teleskoopin käyttöä hallinnoi ESO, joka myös arkistoi ja levittää sen havaintomateriaalia.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) viettää vuonna 2012 perustamisensa 50-vuotisjuhlaa. ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 40-metrin kokoluokan optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Nimi:Abell 2151