Tiedote

ESO ja ESA vahvistavat, ettei asteroidi 2006 QV89 osu maapalloon vuonna 2019

18. heinäkuuta 2019

Asteroidi 2006 QV89 on pieni objekti noin 20 – 50 metrin halkaisijalla ja se nousi uutisiin lähiaikoina pienen osumismahdollisuutensa vuoksi. Mahdollisuus osumiseen oli yksi seitsemääntuhanteen ja se olisi saattanut osua maapalloon 9.9.2019. Tiedettävästi ensimmäisinä Euroopan Eteläinen Observatorio (ESO) ja Euroopan Avaruusjärjestä (ESA) ovat päätyneet siihen, ettei asteroidi 2006 QV89 ole osumisradalla maapallon kanssa tänä vuonna.

Mikäli asteroidi löydetään ja huomataan että sillä voisi olla vaikkapa todella pieni todennäköisyys osua maapalloon, niin havaintoja ja laskelmia viedään eteenpäin. Tämä ”astrometrinen” data jalostaa ymmärrystämme asteroidin reitistä ja auttaa meitä ymmärtämään riskin, jonka se esittää maapallolle ja yleensä se poistaa riskit törmäysvaarasta kokonaan.

Asteroidi 2006 QV89 on silti erikoinen. Kohde havaittiin elokuussa 2006 ja sitä havaittiin vain kymmenen päivän ajan. Nämä havainnot esittivät, että asteroidilla olisi 1 suhde 7000:n osua maapalloon 9.9.2019. Kymmenennen päivän päätteeksi asteroidia ei pystytty enää havaitsemaan, eikä sitä ole nähty sen jälkeen. Nyt yli vuosikymmenen jälkeen voimme ennustaa sen paikan vain hyvin huonolla tarkkuudella ja tämän vuoksi tähtitieteilijöillä on ollut erityisen vaikeaa uudelleen havaita sitä, sillä kukaan ei tiedä mihin kaukoputki tulisi tarkalleen kohdistaa.

Silti on mahdollista saada tarvittavaa informaatio. Vaikkakin emme tiedä 2006 QV89:n kiertorataa tarkalleen, niin me tiedämme missä se olisi, mikäli se olisi osumassa maapalloon. Sen vuoksi voimme yksinkertaisesti havaita pientä aluetta tähtitaivaalla varmistaaksemme, ettei asteroidi ole siellä. Tällä epäsuoralla tavalla olemme poistaneet täysin riskin osumisesta, vaikkakaan emme pysty näkemään asteroidia.

Tämä on juuri sitä mitä ESO ja ESA tekivät neljäs ja viides heinäkuuta, yhteistyössä käyttäen ESO:n Very Large Telescope (VLT) -teleskooppia havaitakseen korkeanriskin asteroideja. Ryhmä keräsi hyvin syvällisiä kuvia pieneltä alueelta taivasta, jossa asteroidi olisi ollut, mikäli se olisi ollut radalla, joka olisi vienyt sen törmäykseen maapallon kanssa syyskuussa. Mitään ei nähty.

Yllä oleva kuva näyttää alueen taivaalla, jossa asteroidin 2006 QV89 olisi pitänyt näkyä, mikäli se olisi ollut törmäyskurssilla maapallon kanssa tänä vuonna. Kolme punaista rastia näyttävät paikat, jossa asteroidi olisi saattanut näkyä yhtenä isona pyöreänä mustana kohteena, mikäli se olisi ollut törmäyskurssilla. Vaikka asteroidi olisi pienempi, kuin mitä sen oletetaan olevan, jopa vain neljä metriä halkaisijaltaan, olisi se nähty tässä kuvassa. Pienempiä kohteita ei enää oltaisi pystytty havaitsemaan VLT:llä, mutta niitä oltaisiinkin pidetty vaarattomina, sillä mikä tahansa sen kokoinen asteroidi palaa maapallon ilmakehässä.

Tunnistus:ann19039