Tiedote

ESCAPE avoimeen tieteeseen

Euroopan tähtitiede- ja hiukkasfysiikkainfrastruktuurit saivat rahoituksen 16 miljoonan euron avoimen datan projektiin

20. marraskuuta 2018

European Science Cluster of Astronomy & Particle physics ESFRI research infrastructures (ESCAPE) -projekti on saanut 16 miljoonan euron rahoituksen Euroopan unionin Horizon 2020 -tutkimus ja -innovaatio-ohjelmasta [1]. Se saa alkunsa vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen aikana. Tuomalla yhteen yleiseurooppalaiset tähtitieteen ja hiukkasfysiikan avaintutkimuslaitokset ESFRI:n (European Strategy Forum on Research Infrastructures) myötä ESCAPE-projekti vastaa eurooppalaisten tutkijoiden kohtaamiin avoimen tieteen ja aineiston saatavuuden haasteisiin.

ESCAPE-projekti yhdistää osallistuvien tutkimuslaitosten panokset aineiston ja ohjelmistojen tekemiseksi avoimeksi, saatavillaolevaksi ja yhteensopivaksi monen sanansaattajan tähtitieteessä ja hiukkaskiihdyttimin tehtävässä hiukkasfysiikassa.

Ranskalaisen CNRS:n (Centre national de la recherche scientifique) johtama, yli 42 kuukauden kestävä ESCAPE ajaa yhteistyötä 31 eurooppalalsen tiede- ja teollisuuskumppanin välillä vastatakseen aineistojohtoisen tieteellisen tutkimuksen avoimen tieteen ja aineistoinnovaation kriittisiin kysymyksiin. "Nimi ESCAPE valittiin, koska klusterimme pyrkii antamaan aineiston ja tutkimuksen lentää ulos häkistään," selitti tri Giovanni Lamanna, CNRS-laboratorio LAPP:in (Laboratoire d'Annecy de Physique des Particules) pääjohtaja ja ESCAPE-projektin päätutkija.

Tämä kunnianhimoinen projekti parantaa monen sanansaattajan tähtitieteen ja hiukkaskiihdyttimin tehtävän hiukkasfysiikan välistä yhteistyötä kehittämällä yleiseurooppalaisen infratruktuurin ja metodologian suurten tietoaineistojen varastoimiseen, analysoimiseen ja jakeluun. ESCAPE keskittyy lisäksi kouluttamaan Euroopan tieteellisen yhteisön jäseniä tehokkaaseen aineiston isännöintiin ja käyttöönottamaan European Open Science Cloud:n periaatteet tarjoamalla tutkijoille yhtenäistetyn avoimen tieteen alustan aineistojen analysoimiseksi.

[1] ESCAPE sai rahoituksen Euroopan unionin Horizon 2020 -tutkimus ja -innovaatio-ohjelmasta rahoitussopimuksen numerolla 824064.

ESCAPE:n asiantuntijoiden ja ammattitaitoisten tutkimuslaitosten konsortio on laaja ja asiantunteva. Se käsittää sellaisia ESFRI:n projekteja ja maamerkkejä kuten Cherenkov Telescope Array (CTA), Extremely Large Telescope (ELT), European Solar Telescope (EST), Facility for Antiproton and Ion Research in Europe (FAIR), High Luminosity-Large Hadron Collider (HL-LHC), cubic-kilometre-sized Neutrino Telescope (KM3NeT) ja Square Kilometre Array (SKA). Kaksi yleiseurooppalaista kansainvälistä järjestöä, Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskus (CERN) ja Euroopan eteläinen observatorio (ESO), ovat myös ESCAPE-klusterin jäseniä. European Virtual Observatory (EURO-VO) on myös aktiivisesti mukana tässä hankkeessa. ESCAPE tuo mukaan myös muita maailmanluokan tähtitieteellisiä observatorioita, kuten ESO:n hallinnoimat (esim. APEX, ALMA, Paranalin ja La Sillan observatoriot) sekä tutkimusinfrastruktuureja, kuten European Gravitational-Wave Observatory (EGO-Virgo) ja Joint Institute for VLBI ERIC (JIVE). ESCAPE-kumppanien täydellinen lista löytyy ESCAPE:n lehdistötiedotteesta.

ESO Institutional Relations Officer