Pressemeddelelse

Übersmuk spiral med et hjerte i oprør

Den smukke stav-spiralgalakse Messier 77 med glitrende stjernejuveler i armene og støvbånd på kryds og tværs er motivet for dette nye foto fra ESOs Very Large Telescope (VLT), men bag det smukke ydre lurer en voldsom natur.

5. juli 2017

Umiddelbart ser den billedskønne spiralgalakse ud til at være stille og rolig, men der er mere i gang end øjet aner. Messier 77 (som også kaldes NGC 1068) er en af de nærmeste aktive galakser, og de er som type nogle af de mest energirige og iøjnefaldende objekter i Universet. Galaksekernerne er ofte så klare, at de overstråler hele resten af galaksen. Aktive galakser regnes blandt de mest lysstærke af Universets objekter, og lyset udsendes i langt de fleste bølgelængder, fra gammastråler og röntgenstråler hele vejen til mikrobølger og radiobølger. Messier 77 er desuden klassificeret som en Type II Seyfertgalakse, og de er særligt klare i infrarøde bølgelængder.

Den umådelige lysstyrke skyldes stråling, som brager ud fra et energiproducerende maskineri i centeret: en stofskive omkring et supertungt sort hul. Stof, som falder ind imod det sorte hul, presses sammen, og opvarmes til utroligt høje temperaturer, så der udsendes enorme energimængder. Udenom selve den indre stofskive, hvor dette sker, mener forskerne at der findes en tyk vanillekransformet struktur af gas og støv, kaldet en torus. Tilbage i 2003 blev Messier 77 observeret med det kraftige VLT Interferometer (eso0319), og her fandt forskerne for første gang sådan en torus.

Billedet her af Messier 77 er optaget i fire forskellige bølgelængder, som er omsat til blå, rød, violet og lyserød (den sidste farve svarer til brintens karakteristiske røde farve, som kaldes hydrogen-alpha). Hver af bølgelængderne svarer til sin bestemte egenskab: den lyserøde hydrogen-alpha farve viser, hvor de varme og unge stjerner dannes ude i spiralarmene, og den røde farve markerer de tynde trådlignende strenge a gasserne omkring Messier 77 [1]. Lige ved siden af galaksens centrum finder man en forgrundsstjerne, som hører til vores egen Mælkevej. Den kan man kende på diffraktionsmønsteret, som er de fire 'spir', der stråler ud fra stjernen. Rundt omkring på billedet er der mange flere, fjernere galakser. De kan ses igennem de tyndere dele af spiralarmene, fordi de er gennemsigtige. De fjerne galakser virker små og spinkle sammenlignet med den enorme aktive forgrundsgalakse.

Messier 77 befinder sig 47 millioner lysår borte i stjernebilledet  Cetus (Havuhyret), og det er en af de fjerneste galakser i Messiers katalog. Messier selv troede, at det, han så som tåger i himmelrummet var stjernebhobe, men efterhånden som teleskoperne blev bedre erkendte astronomerne hvad galakser faktis er for noget. Diameteren for Messier 77 er omkring 100 000 lysår, og det gør den til en af de største galakser i messierkataloget. Den er så stor, at dens tyngdekraft får vredet nogle af dens nabogalakser ud af facon (eso1707) [2].

Billedet er optaget med instrumentet FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2 (FORS2), som er koblet til VLTs Unit Telescope 1 (Antu) på ESOs Paranal Observatorium i Chile. Det er optaget som en del af projektet  ESO’s Cosmic Gems, hvor der optages billeder af interessante og forunderlige eller bare flotte himmelobjekter med ESOs teleskoper til både forsknings- og formidlingsformål.

[1] I NGC 1275 finder man lignende tråde. Der er tale om kold gas, på trods af, at de er omgivet af andre meget varme gasser med temperaturer oppe omkring 50 millioner grader. Gastrådene er omgivet af et magnetfelt, som bevarer og beskytter dem, og som samtidig viser, hvordan energien fra det centrale sorte hul transporteres ud i den omgivende gas.

[2] NGC 1055 ligger 60 millioner lysår borte. I modsætning til Messier 77 ses denne galakse fra kanten. De kan begge findes på et billede fra serien Astronomy Picture of the Day (APOD). Det billede dækker et område omtrent på størrelse med fuldmånen.