Pressemeddelelse

En uanseelig galaksenabo

16. september 2015

Dværggalaksen i stjernebilledet Sculptor (på dansk Billedhuggerværkstedet) er emnet på dette nye billede, optaget med Wide Field Imager kameraet på 2,2 m MPG/ESOteleskopet på La Sillaobservatoriet i Chile. Galaksen er en af vore nærmeste naboer. Selvom Mælkevejen og Skulptor er naboer, har de meget forskellig historie og forskellige egenskaber. Galaksen er meget mindre og meget ældre end Mælkevejen, så den er rigtig god at have tæt på, når man vil studere både stjernedannelse og galaksedannelse i det tidlige Univers. Det er bare ikke let, for dværggalaksen er meget svagtlysende.

Sculptor Dværggalaksen — også kendt som Sculptor Dwarf Elliptical eller Sculptor Dwarf Spheroidal — is en Dværgelliptisk galakse, og den er en af fjorten kendte galakser, som kredser om Mælkevejen som satellitter[1]. Disse galaktiske blaffere befinder sig tæt på Mælkevejens meget udbredte halo, eller glorie, som er et kugleformet område, der strækker sig langt udenfor vores galakses spiralarme. Som det fremgår af navnet, befinder galaksen sig i stjernebilledet Sculptor, og afstanden til den er omkring 280 000 lysår. Selvom den altså er relativt tæt på, blev den først opdaget i 1937. Stjernerne i den er svage, og de er spredt vidt fra hinanden på himlen.

Selvom den altså er svær at finde, var Sculptor dværggalaksen en af de første svage dværggalakser, som blev opdaget i Mælkevejens nærhed. Den lille galakses form var til stor undren for astronomerne, da den blev opdaget, men idag spiller disse kugleformede galakser en vigtig rolle, når forskerne vil arbejde sig dybere ned i Universets fortid.

Vi tænker os, at Mælkevejen, som alle andre store galakser, er dannet ved at mindre galakser er stødt sammen i Universets ungdom. Hvis der stadig er nogle af disse oprindelige små galakser tilbage, bør de indeholde mange rigtig gamle stjerner. Her passer Sculptor Dværggalaksen fint ind, for den har netop masse af ældgamle stjerner, som er dem, der ses på billedet.

Astronomerne kan bestemme stjerners aldre, fordi lyset fra stjernerne indeholder information om, at de kun indeholder en begrænset mængde af tunge grundstoffer. Der hobes større mængder af tunge grundstoffer op i galakserne efterhånden som tiden går, og generationer af stjerner lever og dør. Når der ikke er så meget af de tunge grundstoffer, betyder det, at gennemsnitsalderen for stjernerne i Skulptor Dværggalaksen er høj.

At der er mange gamle stjerner gør, at Sculptor Dværggalaksen er vigtig for studierne af de tidligste perioder med stjernedannelse. I et nyligt forskningsarbejde har en gruppe astronomer kombineret alle tilgængelige data for galaksen med henblik på at give den mest nøjagtige fremstilling af af stjernedannelseshistorien for en dværgelliptisk galakse. Det har vist sig, at der er to klart adskilte grupper af stjerner i galaksen. Den første grupper, som er  dominerende, er de gamle stjerner, hvor der ikke er så meget af de tunge grundstoffer. Den anden og mindre stjernepopulation er rig på tunge grundstoffer, og ligesom unge tit samles på de centrale strøg i byerne, er disse unge stjerner koncentreret i galaksens kerne.

Stjernerne i disse dværggalakser kan have meget komplekse dannelseshistorier. De fleste af disse dværggalakser har været isoleret fra hinanden uden vekselvirkninger i milliarder af år, så de har hver for sig bevaret sporene af deres individuelle udviklinger. Studiet af forskellene og lighederne i deres udviklingshistorier, og behovet for at forklare de afvigelser, som indimellem ses, kan hjælpe med til at forklare hvordan de andre galakser har udviklet sig - lige fra de små til de største spiraler og ellipser. Astronomerne har meget at lære af disse uanseelige naboer til Mælkevejen

[1] Denne svage galakse må ikke forveksles med den meget større Sculptor Galaxy (NGC 253) i samme stjernebillede.