Mededeling

Mijlpaal voor ELT MICADO-instrument

21 januari 2020

MICADO, het eerste speciaal voor ESO’s Extremely Large Telescope (ELT) ontwikkelde camerasysteem, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Het MICADO-consortium is, samen met een groep van externe deskundigen van over de hele wereld, een week lang bijeengekomen in het ESO-hoofdkwartier in Garching (Duitsland) om de optiek, mechanica, software en elektronica van het instrument, en het bijbehorende budgetplan onder de loep te nemen, om zo te kunnen vaststellen welke terreinen meer aandacht verdienden. Na de bijeenkomst handelde het MICADO-team alle belangrijke vragen af die tijdens de review aan de orde kwamen, en nu is het instrument formeel geslaagd voor zijn voorbereidende ontwerpevaluatie. Een gedetailleerdere ontwerpfase, die moet leiden tot de uiteindelijke ontwerpevaluatie en de bouw van de vele componenten van het instrument, is in gang gezet.

MICADO – de Multi-Adaptive Optics Imaging Camera for Deep Observations – is uitgerust voor het maken van opnamen, met name in het nabij-infrarood, en voor nauwkeurige en gevoelige spectroscopie. Om het vertroebelende effect van de aardatmosfeer te compenseren, zal MICADO gebruik maken van twee verschillende adaptieve optische systemen. De vervormbare M4-spiegel wordt gebruikt voor scherpe opnamen met een klein beeldveld.; de andere gebruiken de volledige capaciteiten van de MAORY-adaptieve  optische modules voor een goter beeldveld.

MICADO zal de flexibiliteit hebben om vele soorten objecten waar te nemen en zijn spectroscopische capaciteiten zullen onze kennis van de samenstelling van deze objecten aanzienlijk vergroten. Het instrument zal enkele van de meest fascinerende kwesties in de astronomie kunnen onderzoeken, waaronder de vragen hoe exoplaneten ontstaan, welke invloed de zwarte gaten in de centra van sterrenstelsels hun moederstelsels beïnvloeden en hoe het heelal mettertijd is geëvolueerd.

Het MICADO-consortium bestaat uit MPE (Max-Planck-Institut für Extraterrestrische Physik, Duitsland), MPIA (Max-Planck-Institut für Astronomie, Duitsland), USM (Universitäts-Sternwarte München, Duitsland), IAG (Institute for Astrophysics of the Georg-August-Universität Göttingen, Duitsland), NOVA (Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie, vertegenwoordigd door de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Leiden en de NOVA optische/infrarodeinstrumentatiegroep, gevestigd bij ASTRON in Dwingeloo), INAF Istituto Nazionale di Astrofisica, CNRS/INSU (Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l’Univers, vertegenwoordigd door LESIA, GEPI en IPAG, Frankrijk), A* (een Oostenrijks partnerschap vertegenwoordigd door de Universiteit van Wenen, de Universiteit van Innsbruck, de Universiteit vanLinz en RICAM Linz, een instituut van de Oostenrijkse Academie van Wetenschappen), en het Finse Centrum voor Astronomie met ESO (FINCA), Universiteit van Turku, Finland.