Mededeling

Contract getekend voor METIS-instrument voor de E-ELT

28 september 2015

ESO heeft een overeenkomst getekend met een consortium van instituten uit heel Europa [1] voor het ontwerp en de bouw van METIS, een infraroodcamera en -spectrograaf voor de European Extremely Large Telescope (E-ELT).

Het contract werd op 28 september 2015 tijdens een ceremonie in Leiden getekend door Willem te Beest, vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden, namens het consortium, en Tim de Zeeuw, de directeur-generaal van ESO.

De Principal Investigator (PI) van METIS, Bernhard Brandl, en alle co-PI's en projectleiders van de consortiumpartners waren ook aanwezig bij de plechtigheid.

METIS is een van de eerstefase-instrumenten voor de E-ELT. METIS biedt een camera en midden-resolutie spectroscopie in een golflengtegebied van 3-19 micrometer, en hogeresolutie-integral field spectroscopie in een golflengtegebied van 3–5,3 micrometer. Het is het enige E-ELT fase 1-instrument dat op deze langere midinfraroodgolflengten werkt, en completeert  de MICADO-camera en de HARMONI-spectrograaf.

Het enorme lichtverzamelende vermogen en de resolutie van de E-ELT zullen samen met het METIS-instrument op vele deelgebieden van de sterrenkunde zorgen voor vooruitgang, onder meer in het onderzoek aan protoplanetaire schijven en de vorming van planeten, gedetailleerd onderzoek naar de eigenschappen van exoplaneten en - dichter bij huis - de vorming en geschiedenis van ons eigen zonnestelsel. METIS zal ook de groei van superzware zwarte gaten onderzoeken en de stervormende melkwegstelsels in het vroege heelal.

METIS borduurt, net als de andere E-ELT instrumenten, voort op ontwikkelingen binnen ESO en de astronomische gemeenschap van de afgelopen jaren. METIS kan worden beschouwd als de opvolger van eerdere ESO midinfraroodinstrumenten als VISIR en CRIRES.

In de Griekse mythologie is Metis de eerste vrouw van Zeus en de moeder van Athena, de godin van de wijsheid.

[1] Het consortium bestaat uit de Nederlandse Onderzoekschool Voor Astronomie (NOVA), gerepresenteerd door de Universiteit Leiden  het Max-Planck-Gesellschaft, gerepresenteerd door het Max-Planck-Institut für Astronomie (MPIA), het UK Astronomy Technology Centre (UKATC), de  Katholieke Universiteit Leuven, CEA Saclay, ETH Zürich en de Universität Wien namens het A* consortium.

Contract getekend voor METIS-instrument voor de E-ELT