Pressmeddelande

ALMA:s forskarhotell är klart

Nytt boende på plats för teleskopets personal och besökare i Chile

25 april 2017

Det nya ALMA Residencia vid ALMA:s Operations Support Facility har nu överlämnats till Joint ALMA Observatory. Under firandet deltog ALMA:s styrelse och styrelseledamoterna för teleskopets tre partnerorganisationer – ESO, NAOJ och NRAO. Arkitekterna som ritat byggnaden var också närvarande. ALMA Residencia är det sista stora byggnadsprojektet som ESO levererar till ALMA-projektet.

Överlämnandet av ALMA Residencia är en milstolpe i utvecklandet av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA). Den nya byggnaden kommer att erbjuda boende för både ALMA-personal och besökare vid ALMA:s driftcentral OSF (Operations Support Facility) nära San Pedro de Atacama i norra Chile, bara 28 kilometer från teleskopet. Forskarhotellet är ESO:s sista stora bidrag till ALMA-projektet.

Byggnaden ritades av de finska arkitekterna Kouvo & Partanen och anpassades sedan för den chilenska marknaden av Rigotti & Simunovic Arquitectos, en chilensk arkitektfirma. Byggnadskontraktet för ALMA Residencia tilldelades konsortiet AXIS LyD Construcciones Ltda, som består av Constructora L y D S.A. och Axis Desarrollos Constructivos S.A. Båda är chilenska företag som redan tidigare hade stor erfarenhet med att bygga bostadshus i den utmanande miljön i norra Chile. Byggandet påbörjades den 23 februari 2015.

Husen har designats så att formen och färgen på utsidan av detta stora arkitektoniska projekt kommer att blända in med områdets topografi, miljö och landskapet runtomkring ALMA. Med tanke på den hårda ökenmiljön, dess avlägsna läge och skiftarbetet, både dag och natt, för ALMA:s personal, har Residencia utformats som en behaglig miljö för personal och för besökare som kommer från många länder världen över.

Residencia har två huvudzoner: gemensamma utrymmen och områden för sovrum. Designen använder sig av ett modulärt koncept så att fler boutrymmen kan vid behov läggas till. Till en början finns 120 rum i sex hus. De gemensamma utrymmena erbjuder stora möjligheter för fritidsaktiviteter, med bland annat ett bibliotek, cafeteria, lounge, spa med gym, pool, bastu och grillplats. Det finns också ett kök och en stor matsal med plats där hälften av Residencias invånare får plats samtidigt.

Driftcentralen OSF, där Residencia befinner sig, ligger 2000 meter lägre än teleskopet som finns uppe på Chajnantorplatån. ALMA består av en samling av 66 högprecisionsantenner på mellan 7 och 12 meter i diameter som arbetar med radiosignaler med våglängder i millimeter- och submillimeterområdet. Observatoriet började sina vetenskapliga observationer i slutet av september 2011. Genom att studera byggstenarna för stjärnor, planetsystem, galaxer, och för livet självt, gör ALMA det möjligt för astronomer att ta itu med några av de djupaste frågorna om vårt kosmiska ursprung.

ALMA är en internationell anläggning för astronomi och är ett samarbete mellan ESO, National Science Foundation i USA och Nationella instituten för naturvetenskap (NINS) i Japan i samverkan med Chile. ALMA stöds av ESO åt dess medlemsländer, av NSF i samarbete med Kanadas National Research Council (NRC) och Taiwans Nationella vetenskapsråd (NSC) samt av NINS i samarbete med Academia Sinica (AS) i Taiwan och Koreas Institut för astronomi och rymdforskning (KASI).

Byggandet och driften av ALMA leds av ESO åt dess medlemsstater; av National Radio Astronomy Observatory (NRAO), som förvaltas av Associated Universities, Inc. (AUI), på uppdrag av Nordamerika; och av National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) på uppdrag av Östasien. Joint ALMA Observatory (JAO) bidrar med enhetlig ledning och styrning av byggandet, driftsättning och drift av ALMA.