Pressmeddelande

En stjärnas ögonblick i rampljuset

10 februari 2016

En nybildad stjärna lyser upp kosmiska moln i sin omgivning i denna nya bild från ESO:s La Sillaobservatorium i Chile. Dammkorn i de vidsträckta moln som omringar stjärnan skymmer dess ljus och likt strålkastarljuset från en bil i dimma skapar de reflektionsnebulosan IC 2631. Men fastän HD 97300 står i rampljuset just nu, så förebådar det skymmande stoftet födelsen av framtida stjärnor som kan komma att stjäla scenen.

Området som lyser i mitten av denna nya bild från MPG/ESO:s 2,2-meterteleskopet är en reflektionsnebulosa med namnet IC 2631. Sådana objekt är moln av kosmiskt stoft och damm som speglar ljuset från en närliggande stjärna, ut i rymden. Detta skapar en spektakulär ljusföreställning som den vi ser i denna bild. IC 2631 är den ljusstarkaste nebulosan i det stjärnbildande området Kameleontkomplexet, ett stort område med gas och stoftmoln som hyser många nyfödda stjärnor, och stjärnor som ännu håller på att bildas. Komplexet ligger cirka 500 ljusår från jorden i den sydliga stjärnbilden Kameleonten.

IC 2631 är belyst av stjärnan HD 97300, en av de yngsta, största och ljusstarkaste stjärnorna i området. Dess omgivningar är fyllda med material för att bilda stjärnor, något som mörka nebulosor, ovanför och under IC 2631 i denna bild, vittnar om.

Reflektionsnebulosor, som den som gett upphov till HD 97300, sprider bara ljuset från stjärnorna ut i rymden. Stjärnljus med högre energi, som till exempel den ultraviolett strålning som väller ut från väldigt heta, nya stjärnor, kan jonisera den närliggande gasen och göra att de lyser av egen kraft. Dessa emissionsnebulosor är tecken på närvaron av hetare och mer kraftfulla stjärnor, som när de mognat kan observeras på tusentals ljusårs avstånd. Så mycket lyskraft har inte HD 97300, och dess stund i rampljuset lider mot sitt slut.

I den ursprungliga versionen av detta pressmeddelande beskrevs nebulosans ljusaste stjärna, HD 97300, som en T Tauri-stjärna. Enligt forskningslitteraturen är dock stjärnan något tyngre och av en annan typ, en så kallad Herbig Ae/Be-stjärna. Vi beklagar felet.