Meddelande

Besök ESO:s observatorier i Chile med en virtuell rundvandring

25 november 2022

Den 2 december klockan 19.00 är du inbjuden till en virtuell rundvandring i realtid på ESO:s observatorier och anläggningar. Se vad som händer bakom kulisserna  på våra observatorier i Chile, en av de mest avlägsna platserna på jorden. Lär dig om vad som krävs för att driva ett teleskop i Atacamaöknen och vad astronomerna letar efter där. Följ med till integrationshallen vid ESO:s huvudkontor i Garching, Tyskland, där instrument konstrueras, och mycket mer!

Rundvandringen kommer att hållas på engelska på ESO:s YouTubekanal och Facebooksida. Den håller på i en timme och följs av en frågestund. ESO-medarbetare finns också till hands på sociala medier för att svara på dina astronomifrågor.

I Garching när München håller ESO Supernova planetarium och vetenskapscenter öppet med kostnadsfritt inträde och aktiviteter. Där kommer rundvandringen att visas och astronomer och ingenjörer finnas på plats för att berätta om ESO och astronomi. Boka en plats här.

Den virtuella rundvandringen är en del av ESO:s 60-årsfirande. Under mottot “Med fötterna på jorden och blicken mot himlen” har vi hållit ett antal evenemang som fokuserar på hur vi bygger använder vår erfarenhet för att bygga framgångsrikt internationellt astronomiskt samarbete. En serie meddelanden på sociala medier under hashtaggen #ESO60Years berättar om våra planer för framtiden: från upptäckter vi hoppas göra under de kommande årtiondena, teknik som utvecklas på ESO och som kan användas i andra sammanhang, hur vi bidrar till samhället i stort och bygger en mer hållbar framtid, från ett miljöperspektiv såväl som socialt och ekonomiskt.

Många andra publika evenemang har hållits i ESO:s medlems- och partnerländer. Här finns en lista över vad som har hänt under året i bland annat Sverige och vad som händer framöver.

Vissa evenemang visar en utställning som kan nås online på denna länk. Det finns även tryckfärdiga pdf:er av materialet för alla intresserade.

Om meddelandet