Kids

Komunikat prasowy

Gromada w gromadzie

25 kwietnia 2012

Gromada gwiazd NGC 6604 została ukazana na nowym zdjęciu z instrumentu Wide Field Imager, działającego na 2,2-metrowym teleskopie MPG/ESO w Obserwatorium La Silla w Chile. Często umyka uwadze na rzecz swoje jaśniejszej sąsiadki, mgławicy Orzeł (znanej też jako Messier 16), która znajduje się tuż obok. Ale kadr tego zdjęcia prezentuje samodzielnie gromadę NGC 6604, wśród krajobrazu otaczających obłoków gazu i pyłu, ukazując jej piękno.

NGC 6604 jest jasnym zgrupowaniem gwiazd widocznym w lewym górnym rogu zdjęcia. To młoda gromada gwiazd, która stanowi najgęstszą część szerszej asocjacji zawierającej około stu jasnych, niebiesko-białych gwiazd [1]. Zdjęcie pokazuje także mgławicę powiązaną z gromadą – obłok świecącego gazu wodorowego zwany Sh2-54 [2] – oraz obłoki pyłu.

NGC 6604 znajduje się około 5500 lat świetlnych od nas i widoczna jest w gwiazdozbiorze Węża na niebie północnym. Położona jest około dwa stopnie na północ od mgławicy Orzeł (eso0926). Jasne gwiazdy łatwo dostrzec za pomocą małego teleskopu, po raz pierwszy skatalogował je w 1784 roku William Herschel. Jednak słaby obłok gazu umykał uwadze aż do lat 50. ubiegłego wieku, kiedy to został skatalogowany przez Stewarta Sharplessa na fotografiach z atlasu nieba National Geographic–Palomar Sky Atlas.

Gorące, młode gwiazdy gromady pomagają powstawać w NGC 6604 nowym generacjom gwiazd, zbierając w zwartym obszarze materiał gwiazdotwórczy dzięki swoim wiatrom gwiazdowym i promieniowaniu. Druga generacja gwiazd szybko zastąpi pierwszą, gdyż mimo że najjaśniejsze młode gwiazdy są bardzo masywne, to szybko zużywają swoje paliwo i żyją krótko.

Oprócz estetyki, NGC 6604 ma jeszcze inne powody, aby przyciągnąć wzrok astronomów, gdyż posiada dziwną kolumnę gorącego, zjonizowanego gazu emanującego ze środka. Podobne kolumny gazu, które są kanałami z materiałem wypływającym z młodych gromad gwiazd, znaleziono także gdzie indziej w Drodze Mlecznej oraz w innych galaktykach spiralnych, ale NGC 6604 jest stosunkowo blisko, pozwalając astronomom na dokładne badania.

Ta konkretna kolumna (często określana przez astronomów jako „komin”) jest prostopadła do płaszczyzny galaktyki i rozciąga się na długość 650 lat świetlnych. Astronomowie sądzą, że za wytworzenie komina odpowiedzialne są gorące gwiazdy w NGC 6604, ale aby w pełni zrozumieć tę nietypową strukturę, konieczne są dalsze badania.

[1] Ta asocjacja gwiazdowa nosi nazwę Serpens OB. Pierwsza część nazwy odnosi się do gwiazdozbioru, w którym asocjacja się znajduje, a litery OB określają typ widmowy gwiazd. O oraz B to dwa najgorętsze typy widmowe w klasyfikacji widmowej, większość gwiazd tych typów jest bardzo jasna, względnie młoda i ma barwę niebiesko-białą

[2] Nazwa Sh2-54 oznacza, że obiekt jest 54. w drugim katalogu Sharplessa obszarów HII, opublikowanym w 1959 roku.