Ogłoszenie

Podpisano kontrakt na moduł NAOMI

Nowa optyka adaptatywna dla interferometru VLTI

29 marca 2016

Podpisano umowę pomiędzy ESO, a Centre National de la Recherche Scientifique [1], działającym w imieniu Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble, na budowę nowego systemu optyki adaptatywnej dla teleskopów pomocniczych, które stanowią element sieci interferometru VLTI [2] w Obserwatorium Paranal w Chile.

Nowy system, nazwany New Adaptive Optics Module for Interferometry (NAOMI), będzie stanowił znaczne ulepszenie w zdolnościach obrazowania VLTI. Interferometr VLTI jako znaczący instrument astronomiczny wniósł już ważny wkład w badania różnych obiektów, na przykład młodych gwiazd przed fazą ciągu głównego oraz ich dysków protoplanetarnych, gwiazd tracących masę po fazie ciągu głównego, czy aktywnych jąder galaktyk. Moduł NAOMI zostanie zainstalowany na każdym z 1,8-metrowych Teleskopów Pomocniczych, dając im bardziej zaawansowany system optyki adaptatywnej, który pozwoli Teleskopom Pomocniczym i całej sieci VLTI na jeszcze lepsze obserwacje.

Systemy optyki adaptatywnej niwelują negatywny efekt od turbulencji w ziemskiej atmosferze. Turbulencje powodują, że światło od gwiazdy "skacze" dookoła podczas podróży w kierunku teleskopu - gwiazda mruga zamiast być stałym punktem światła. Teleskopy Pomocnicze są obecnie wyposażone w mniej zaawansowane systemy, które pracują dobrze tylko gdy warunki obserwacyjne są idealne. Po instalacji NAOMI obserwacje będą lepsze we wszystkich warunkach. Poprawi sięcCzułośĆ obecnych instrumentów VLTI, takich jak MIDI, AMBER i PIONIER, a instrumenty drugiej generacji, takie jak GRAVITY, będą w stanie wykorzystać cały swój potencjał.

Pierwszy moduł NAOMI przybędzie do Paranal w 2017 roku, a pozostałe trzy systemy mają zostać zainstalowane do końca 2018 roku.

[1] Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) jest francuską organizacją badawczą. Zatrudnia 33 000 osób, w tym inżynierów i techników oraz posiada budżet 3,29 miliona euro (w roku 2014). CNRS działa na wielu polach badań naukowych.

[2] Cztery 1,8-metrowe Teleskopy Pomocnicze, wspólnie ze swoimi dużymi braćmi, czterema Teleskopami Głównymi, tworzą wspólnie interferometr VLTI. Gdy są używane w trybie interferometrycznych, wszystkie obserwują ten sam obiekt, a światło zebrane przez każdy z indywidualnych teleskopów jest łączone w pojedynczy pomiar. Pozwala to astronomom zobaczyć obiekty niebieskie znacznie dokładniej niż byłoby to możliwe przy użyciu pojedynczego teleskopu