Ogłoszenie

APEX świętuje dziesięć lat badań zimnego Wszechświata

Atacama Pathfinder Experiment w Chile czeka na kolejne sukcesy w najnowszych badaniach astronomicznych

10 lutego 2016

Uroczystość odbyła się w stacji bazowej APEX [1] w Sequitor, San Pedro de Atacama. Świętowano dziesięć lat badań astronomicznych przy pomocy teleskopu APEX, który pracuje na chilijskim płaskowyżu Chajnantor, 5100 metrów nad poziomem morza.

Teleskop obserwuje niebo na falach submilimetrowych, dając astronomom dostęp do najzimniejszych obszarów Wszechświata, których nie można zobaczyć w świetle widzialnym. Oczekuje się dalszych odkryć z użyciem instrumentu w forpoczcie astronomii obserwacyjnej, ale 12-metrowy APEX dokonał już znaczącego wkładu do różnych pól badań astronomicznych, w tym odkrycia nowych molekuł międzygwiazdowych i głębokiego obrazowania nieba submilimetrowego, co doprowadziło do nowej wiedzy na temat powstawania gwiazd w Drodze Mlecznej i odległych galaktykach gwiazdotwórczych we wczesnym Wszechświecie.

Stacja bazowa Sequitor została wybrana na miejsce świętowania, ponieważ znajduje się na bardziej komfortowej wysokości 2500 metrów nad poziomem morza. Ale uczestnicy mieli okazję odwiedzić także sam teleskop, jak widać na zdjęciu. Udział wzięli liczni goście specjalni, w tym niemiecki ambasador w Chile, Rolf Schulze, prezydent Max Planck Society, Martin Stratmann, Dyrektor Generalny ESO, Tim de Zeeuw. Spośród innych partnerów projektu APEX, Karl Menten i kierownik projektu Rolf Güsten z Max Planck Institute for Radio Astronomy (MPIfR) oraz John Conway ze szwedzkiego Onsala Space Observatory (OSO).

[1] W ciągu dziesięciu lat około 2000 naukowców skorzystało z danych zebranych przez APEX, co dało ponad 500 publikacji. Ważniejsze wyniki APEX obejmują odkrycie pięciu nowych molekuł w ośrodku międzygwiazdowym, a także duże przeglądy, takie jak ATLASGAL (APEX Telescope Large Area Survey of the Galaxy) i LESS (LABOCA Survey of the Extended Chandra Deep Field South). Oba korzystały z kamery Large APEX Bolometer Camera (LABOCA) do mierzenia aktywności gwiazdotwórczej w Drodze Mlecznej i we wczesnych epokach Wszechświata. Teleskop APEX korzysta ze swojego widoku na niebo południowe, w szczególności na centralne części Drogi Mlecznej i Obłoki Magellana.

Dodatkowe informacje

APEX jest projektem współpracy pomiędzy Max Planck Institute for Radio Astronomy (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) oraz ESO. Użytkowanie APEX na Chajnantor zostało powierzone ESO.