Lehdistötiedote

La Sillan observatorio täyttää 50 vuotta!

ESO:n ensimmäinen observatorio juhlistaa puolen vuosisadan jatkunutta tähtitieteentutkimusta

29. maaliskuuta 2019

Perustamisestaan lähtien vuodesta 1969 ESO:n La Sillan observatorio on ollut tähtitieteen eturintamassa. Sen viimeisintä tekniikkaa edustavat instrumentit ovat mahdollistaneet tähtitieteilijöiden mullistavat löydöt ja ne ovat viitoittaneet tietä uuden sukupolven teleskoopeille. Vielä 50 vuoden havaintojen jälkeenkin ESO:n La Sillan teleskoopit siirtävät tähtitieteen tutkimuksen raja-aitoja. Siellä löydetään uusia maailmoja ja paljastetaan hämmästyttävän yksityiskohtaisia kuvia kosmoksesta.

La Sillan rakentaminen Chileen Pohjois-Cinchadon vuorenhuipulle Atacaman autiomaan reunamille alkoi vuonna 1965, eli kolme vuotta ESO:n perustamisen jälkeen [1]. Alue valittiin sen tavoitettavuuden, kuivan ilmaston ja ideaalisten havainto-olosuhteiden vuoksi. Paikka oli siten täydellinen maailman johtavalle observatoriolle.

Havainnot alkoivat suhteellisen pienen ESO 1-m:n ja ESO 1.52-m:n teleskooppien avulla. La Sillan teleskooppien lukumäärä ja joukko on kasvanut observatorion ikääntyessä ja nyt paikalla sijaitsee 13 toimivaa teleskooppia. Nämä ovat syntyneet ESO:n lisäksi kaikkialta maapallolta eri maiden yliopistojen ja yhteistyön seurauksena. Näihin teleskooppeihin kuuluvvat TRAPPIST–eteläinen, Rapid Eye Mount telescope (REM) ja gammapurkausten metsästäjä TAROT-teleskooppi.

Vielä 50 vuotta perustamisensa jälkeen La Silla säilyttää asemansa ESO:n tukikohtana tähtitieteen eturintamassa tuottaen dataa yli kahteensataan artikkeliin joka vuosi. Vaikka ESO:n lippulaivaobservatorio on nykyisin Very Large Telescope eli VLT Paranalilla, ESO operoi La Sillalla yhä kahta tuotteliainta 4-metrin kokoluokan teleskooppia. ESO:n ensimmäinen suuri teleskooppi ESO 3.6-metrin kaukoputki on maailman huippulaitteen exoplaneettojen metsästäjän eli HARPS:in sijoituspaikka (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher). HARPS on ennennäkemättömän tarkka spektrografi, minkä avulla on löydetty lukemattomia uusia maailmoja.

ESO:n toinen teleskooppi La Sillalla, eli 3.58-metrin New Technology Telescope (NTT) mullisti aikoinaan teleskooppien suunnittelun ja se oli maailman ensimmäinen teleskooppi, missä oli tietokoneohjattu pääpeili. Tämä innovatiivinen aktiivisen optiikan teknologia kehitettiin ESO:ssa ja sitä sovelletaan lähes kaikkiin maailman suuriin teleskooppeihin. Sen lisäksi, että tämä teleskooppi tekee hyvin laajalti eri tieteellisiä havaintoja, se oli tärkeä askel kohti VLT:tä.

Molempia teleskooppeja päivitetään yhä, jotta ne pysyvät tähtitieteen eturintamassa. NTT:lle tulee pian uraauurtava SoXS-instrumentti, mikä on tarkoitettu muuttuvien tähtitieteen tapahtumien spektrografiksi erityisesti taivaankartoituksia silmällä pitäen. ESO:n 3.6-metrin teleskooppiin tulee NIRPS, mikä on infrapuna-alueen planeettojen metsästykseen tarkoitettu instrumentti ja se täydentää HARPS:in jo entuudestaan erittäin vaikuttavia ominaisuuksia. Nämä täydennykset uusien teleskooppien kanssa, kuten ExTrA ja BlackGEM, varmistavat sen, että La Sillan observatorio säilyttää asemansa tähtitieteen tutkimuksen eturintamassa.

La Sillan teleskooppien avulla on tehty moni ESO:n kymmenen parhaan löydön joukosta. Viiden vuosikymmenen ajan tieteellisen tutkimuksen huippukohtia ovat esimerkiksi Universumin kiihtyvän laajenemisen keksiminen. Tämä löytö johti vuoden 2011 Nobelin fysiikanpalkintoon. Aurinkoa lähinnä olevan tähden ympäriltä olevan planeetan löytäminen oli suuri saavutus, kuten myös gravitaatioaaltolähteen ensimmäisen valon havainto. Lähigalaksien kaikkein tarkimpien etäisyyksien määrittäminen Chilen vetämässä Araucaria-projektissa ja seitsemän planeetan löytäminen äärimmäisen viileän kääpiötähden ympäriltä TRAPPIST-1 systeemissä olivat myös hienoja tuloksia.

Kaksi eritystä tähtitieteen tapahtumaa ravistelivat La Sillan rutiineja ja kiinnittivät koko maailman huomion sen kaukoputkien armadaan viikkokausiksi. Supernovaräjähdys SN 1987A ja komeetta Shoemaker-Levy 9:n törmäys Jupiteriin olivat hämmästyttäviä tapahtumia. Erityisesti jälkimmäinen järisytti  La Sillan elämää, kun 10 teleskooppia tarkkaili Jupiteria ja livenä tapahtuvat tiedotustilaisuudet Garchingissa ja Santiagossa lähettivät tietoja medialle viimeisimmistä kataklysmisen törmäyksen tapahtumista.

Sen lisäksi, että observatoriolla on tehty tähtitieteen läpimurtoja, La Sillalla on ollut merkittävä rooli tähtitieteen kehityksessä Chilessä ja Chileläiset tähtitieteilijät käyttävät rutiininomaisesti La Sillan teleskooppeja omassa tutkimuksessaan. ESO:n yksiköiden operointi ja jatkuva kehitystyö La Silla mukaanlukien on tuonut laajalti mahdollisuuksia Chilen teollisuuden, insinöörityön ja tutkimuksen kehittymiselle. La Sillan teleskoopit ovat myös olleet apuna Euroopan ja Chilen tulevien tähtitieteilijöiden koulutuksessa, kuten esimerkiksi La Sillassa säännöllisesti pidetyt  ESO-NEON havaintokoulut osoittavat.

La Silla on voittanut sille asetetut haasteet ja nauttinut myös menestyksestään. Observatoriolla on miltei täydelliset havainto-olosuhteet, mutta se sijaitsee alueella, mikä on tektonisesti aktiivinen. Toistaiseksi La Sillan maanjäristykset eivät ole aiheuttaneet suurempia ongelmia huolimatta siitä, että se on  satunnaisesti sijainnut suurten maanjäristysten episentrin lähellä. Observatorio kohtaa nyt toisen häiritsevän ongelman, nimittäin valosaaste läheiseltä Pan-American valtatieltä uhkaa La Sillan pimeitä öitä.

Kun tämä ansioitunut observatorio juhlistaa viidettäkymmenettä juhlapäiväänsä, niin se ei hyödytä ainoastaan ammattilaisia, vaan myös amatööritähtitietelijät saavat osansa juhlasta. Tänä vuonna on La Sillalta nähtävissä hämmästyttävä tähtitieteen tapahtuma, eli täydellinen auringonpimennys. Kun Kuu peittää Auringon kehän ja päivä muuttuu yöksi yli 150 km leveällä alueella Pohjois-Chilessä, niin sadat vierailijat eivät ainoastaan juhlista tätä harvinaista tähtitieteen ilmiötä vaan samalla he juhlistavat ESO:n ensimmäisen observatorion La Sillan tieteellistä perintöä.

[1] “La Silla” tarkoittaa espanjaksi satulaa ja nimi tulee paikallisilta hiilenpolttajilta, ketkä antoivat tämän nimen Pohjois- Cinchadon satulan muotoiselle vuorelle ja mistä myöhemmin tuli ESO:n ensimmäisen observatorion sijoituspaikka.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Pasi Nurmi (press contact Suomi)
ESO Science Outreach Network and University of Turku
Email: eson-finland@eso.org

Tämä on ESO:n lehdistötiedotteen käännös eso1906.

Tiedote nr.:eso1906fi
Nimi:La Silla
Tyyppi:Unspecified : Technology : Observatory

La Silla Observatory
ESO sign at the access road to La Silla
The radiant purple and white Milky Way dominates the star-speckled sky in this image, as it stretches from the top right of the frame to the bottom left. In the bottom right of the image, a telescope with its characteristic white dome examines the sky above from its perch at the top of a hill.
Radiance of Milky Way over La Silla
La Silla from base to summit
June 1963 - summit meeting on Cerro Morado
Building La Silla Observatory
Images of Shoemaker-Levy 9 impact on Jupiter
Raising the Chilean flag during La Silla opening ceremony
Flight over La Silla, 1964

ESOcast 198 Light: La Silla Observatory turns 50!