Tiedote

Uusia Supermaapalloja etsimässä: ESO:n VLT-kaukoputken CRIRES+ aloittaa toimintansa

1. helmikuuta 2021

Toiminnan aloittamisesta lähtien vuodesta 2006 ESO:n Very Large Telescope kaukoputken eli VLT:n korkean resoluution infrapuna-CRIRES-spektrografi on tehnyt useita jännittäviä tieteellisiä löytöjä. Nyt toimintansa on aloittanut uusi ja parempi CRIRES+, joka jatkaa edeltäjänsä työtä ja etsii tähtien ympäriltä Supermaapalloiksi kutsuttuja eksoplaneettoja, jotka ovat elämänvyöhykkeellä.

CRIRES+ on instrumentti, joka on rakennettu ESO:n ja eurooppalaisten instituuttien yhteistyönä. Instrumentti etsii taivaalta Supermaapalloja, jotka sijaitsevat hyvin erilaisilla kiertoiradoilla läheisten pienimassaisten tähtien elämänvyöhykkeillä. Alueet ovat sellaisia, joiden sisällä tutkijat uskovat planeetan pystyvän tukemaan elämää. Tämäntyyppisiä planeettoja on vaikea havaita niiden suhteellisen alhaisten massojen vuoksi. CRIRES+:n avulla tutkijat voivat paremmin etsiä näitä Supermaapalloja, sillä he pystyvät tutkimaan yhä useampia tähtinaapureitamme. CRIRES+:n muita tieteellisiä tavoitteita ovat ylikulkueksoplaneettojen kaasukehien tutkiminen, sekä tähtien magneettikenttien alkuperän ja kehityksen tutkiminen.

Instrumentin asennus ESO:n Paranal Observatoriossa Chilessä sijaitsevaan VLT-kaukoputkeen saatiin päätökseen viime vuoden helmikuun lopulla, ja toimintojen odotettiin alkavan pian sen jälkeen. COVID-19-pandemia kuitenkin viivytti ensimmäisiä testihavaintoja, jotka ajoitettiin etänä tehtäviksi ESO:n pääkonttorista Garchingista ensimmäisinä toimintoina.

CRIRES+ perustuu edeltäjäänsä eli CRIRES-instrumenttiin. CRIRES on lyhenne sanoista 'CRyogenic high-resolution InfraRed Echelle Spectrograph' ja se asennettiin VLT:hen vuonna 2006. Se on spektrografi, eli instrumentti, joka hajottaa saapuvan infrapunavalon eri väreihin. Toimintaa avustaa adaptiivisen optiikan moduuli, joka korjaa maapallon turbulentin ilmakehän aiheuttamia kuvavääristymiä.

Nyt, lähes viisitoista vuotta myöhemmin, CRIRES on saanut tärkeän päivityksen, jossa tätä VLT-instrumenttia on muutettu, sekä adaptiivisen optiikan järjestelmää on päivitetty. ”Päivitys laajentaa käytettävissä olevaa aallonpituusaluetta kertoimella kymmenen”, CRIRES+:n projektipäällikkö Reinhold Dorn kertoi. ”CRIRES+: avulla päästään sellaisten parametrien alueelle, joita VLT:ssä ei ennen olla nähty”, hän lisäsi.

CRIRES:in aloitettua toimintansa se on tehnyt monia tieteellisiä löytöjä, kuten ensimmäinen eksoplaneetan vuorokauden pituuden mittaaminen ja Pluton kaasukehän lämpötilan mittaaminen. Tutkijat toivovat CRIRES+:n jatkavan CRIRES:n merkittäviä saavutuksia.

” CRIRES+ on ainoa korkean resoluution infrapunaspektrografi, joka on asennettu 8 metrin kokoluokan teleskooppiin, jossa on huippuluokan adaptiivisen optiikan järjestelmä. Tämä tekee siitä hyvin merkittävän eksoplaneettojen ja pienimassaisten tähtien tutkimuksessa”, CRIRES+:n päätutkija, ja konsortion päätutkija Artie Hatzes Thüringenin valtion observatoriosta Tautenburgista Saksasta, sanoi. Hän jatkoi: ”CRIRES+:lla on erityinen kyky tutkia eksoplaneettojen kaasukehiä maapinnalta tehtävillä havainnoilla”.

ESO:n johtamassa CRIRES+-konsortiossa ESO:n (Saksa, Chile) lisäksi mukana ovat: the Institut für Astrophysik, Georg-August Universität Göttingen (Saksa), Thüringer Landessternwarte Tautenburg (Saksa), Department for Physics and Astronomy, University of Uppsala (Ruotsi), INAF Osservatorio di Arcetri (Italia), INAF Osservatorio di Bologna (Italia). Instrumentin vastaava tutkija on Artie Hatzes Thüringer Landessternwarte Tautenburgista (Thuringian State Observatory Tautenburg), Saksa.

Reinhold Dorn