Tiedote

Armenian presidentti vieraili ESO:n pääkeskuksessa

18. helmikuuta 2019

Armenian presidentti, Armen Sarkissian vieraili ESOn pääkeskuksessa tänään Garching bei Münchenissä, Saksassa. Vierailu on osa laajempaa kierrosta Garching Forschungszentrumissa, joka on yksi suurimmista tieteen tutkimisen keskuksista Saksassa.

Vierailun aikana presidentti tapasi pääjohtaja Xavier Barconsin ja monipuolisen kokoonpanon ESOn henkilökuntaa. Sarkissian kävi myös ohjatulla kierroksella ESOn pääkeskuksessa sisältäen korkeateknologisen integrointikeskuksen, missä instrumentteja valmistellaan asennukseen ESOn maailmanluokan teleskooppeihin.

Presidentillä on pitkäaikainen kytkös tieteeseen ja erityisesti hiukkausfysiikkaan. Sarkissian on suorittanut tohtorin tutkinnon teoreettisesta fysiikasta ja matematiikasta, sekä hän on työskennellyt useissa arvovaltaisissa tutkimuslaitoksissa tutkijana. Ennen hänen uraansa politiikassa presidentti oli fysiikan professori Yerevan State yliopistossa ja myöhemmin Cambridgen yliopistossa. Monien muiden tutkimusaiheiden lisäksi presidentti Sarkissian työskenteli myös tutkien neutroni tähtien sisäistä rakennetta.

ESOn tiiviiden yhteistyökuvioiden lisäksi jäsenmaiden kesken, ESO on tehnyt tuottavaa yhteistyötä muiden organisaatioiden kanssa maista, jotka eivät ole ESOn jäseniä. Armenialaiset tutkijat kuuluvat joukkoon, jotka työskentelevät Cherenkov Telescope Arrayn eteläisen osan kanssa, joka rakennetaan ESOn Paranalin Observatorioon.

Tunnistus:ann19011