Tiedote

ESOcast 194: Nykyaikaisen tähtitieteen huipputeknologiaa

18. helmikuuta 2019

ESO:n observatoriot operoivat monia maailman kehittyneimmistä maanpäällisistä teleskoopeista, mahdollistaen Universumin tutkimimisen huippuluokan laitteilla. Kysyntä teleskooppien havaintoajasta on erittäin kysyttä, sillä niillä pystytään katsomaan tähtitaivaalle huomattavan tarkasti.

Joka vuosi ESO vastaanottaa tuhansia havaintoaika hakemuksia tutkijoilta ympäri maapalloa - yli 10 kertaisesti enemmän kuin mitä havaintokapasiteetti antaa myöten. ESO:n tulee sen takia päättää mitkä huippuluokan tähtitieteelliset kysymykset ovat havaintoajan arvoisia.

Tässä ESOcast:issa kuusi tähtitieteilijää, ketkä auttavat tekemään päätöksiä, kertovat meille nykyaikaisen tähtitieteen kuumista aiheista. Kattaen alueen aina pimeästä aineesta eksoplaneettoihin nämä tähtitieteilijät kertovat miksi juuri nämä tähtitieteen alueet ansaitsevat havaintoaikansa ESO:n kaukoputkilla.

Voit tilata ESOcast:it iTunes:issa tai nähdä tulevat jaksot YouTube:ssa.

Monia muitha Esocast jaksoja on myös tarjolla.

Täältä näet miten katsot ESOcastin videioita ja miten pääset ottamaan osaa teksitysten kääntämiseen monille kielille tai miten voit kääntää YouTube -videoita.

Tunnistus:ann19010