Tiedote

2019 Insight Astronomy Photographer of the Year -kilpailu on avattu

ESO toimii yhteistyössä Royal Observatory Greenwichin kanssa

14. tammikuuta 2019

Royal Observatory Greenwich yhteistyössä Insight Investmentin ja BBC Sky at Night Magazinen kanssa on julkaissut Insight Astronomy Photographer of the Year 2019 -kilpailun avainpäivämäärät. Kilpailu on sen vuotuinen maailmanlaajuinen kaikkein kauneimpien ja näyttävimpien kosmosta esittävien kuvien etsintä — oli kyseessä sitten näyttävä kuva valtavista galakseista miljoonien valovuosien etäisyydellä tai dramaattinen kuva yötaivaasta paljon lähempänä kotia.

ESO tukee vuoden 2019 kilpailua tarjoamalla tuomarin koulutuksen ja viestinnän osastoltaan (ePOD).

Nyt yhdettätoista kertaa järjestettävä vuotuinen, valtaisan suosittu kilpailu avautuu osallistujille maanantaina 14. tammikuuta, antaen heille mahdollisuuden viedä kotiin 10 000 Ison-Britannian punnan pääpalkinto. Osallistujilla on aikaa 8.3.2019 asti lähettää kilpailuun jopa 10 kuvaa eri kategorioissa.

Insight Astronomy Photographer of the Year 2019 -kilpailussa on yhdeksän pääkategoriaa:

• Skyscapes (taivasmaisemat): Maaseudun ja kaupungin maisemakuvia ilta- ja aamuhämärästä sekä yötaivaasta, esittäen Linnunrataa, tähtivanoja, meteorisuihkuja, komeettoja, konjunktioita, tähtikuvioita, haloja ja valaisevia yöpilviä sekä osittain maallisia maisemia.
  • Aurorae (revontulet): Valokuvia eteläisen tai pohjoisen pallonpuoliskon revontulista.
  • People and Space (ihmiset ja avaruus): Valokuvia yötaivaasta, joissa esiintyy ihminen tai ihmisen vaikutus.
  • Our Sun (meidän Aurinkomme): Valokuvia Auringosta, mukaanlukien auringonpimennykset ja ohikulut.
  • Our Moon (meidän Kuumme): Valokuvia Kuusta, mukaanlukien kuunpimennykset ja okkultaatiot planeettojen kanssa.
  • Planets, Comets and Asteroids (planeetat, komeetat ja asteroidit): Kaikki muu aurinkokunnassa, mukaanlukien planeetat ja niiden satelliitit, komeetat, asteroidit ja muut eläinradan kohteet.
  • Stars and Nebulae (tähdet ja kaasusumut): Syvän taivaan kohteet Linnunradassa, mukaanlukien tähdet, tähtijoukot, supernovajäänteet, kaasusumut ja muut galaksienväliset ilmiöt.
  • Galaxies (galaksit): Syvän taivaan kohteet Linnunradan ulkopuolella, mukaanlukien galaksit, galaksijoukot ja tähtiassosiaatiot.
  • Young Astronomy Photographer of the Year (vuoden nuori tähtivalokuvaaja): Alle 16 vuoden ikäisen, orastavan tähtitieteilijän ottamat valokuvat.

Tarjolla on myös kaksi erikoispalkintoa: Sir Patrick Moore Prize for Best Newcomer, joka myönnetään parhaalle amatööritähtivalokuvaajalle, joka on aloittanut harrastuksen vuoden sisällä ja joka ei ole ennen osallistunut kilpailuun valokuvilla, sekä Robotic Scope, joka tunnustaa parhaan valokuvan, joka on otettu lisääntyvällä määrällä tietokoneella ohjattuja teleskooppeja parhailla havaintopaikoilla eri puolilla maailmaa ja joita suuri yleisö voi käyttää Internetin välityksellä.

Voittaneet kuvat esitellään National Maritime Museumin vuotuisessa näyttelyssä syksyllä 2019.

Antonia Mavromatidou