Tiedote

ESOcast 83: äärimmäisen kylmiä kääpiöplaneettoja

Elämän merkkien etsintää — äärimmäisen kylmien kääpiötähtien planeetat

2. toukokuuta 2016

Mikä on Universumin paras paikka elämän merkkien etsimiseksi? Kansainvälisen tähtitieteen tutkijaryhmän uusimpien löytöjen mukaan meidän pitää katsoa lähellä olevia äärimmäisen kylmiä kääpiötähtiä kohti. Nämä ovat hyvin himmeitä tähtiä, sekä paljon viileämpiä ja punaisempia kuin oma Aurinkomme eivätkä paljoakaan Jupiteria suurempia. Ne ovat kuitenkin melko yleisiä, sillä noin 15% Auringon lähistöllä olevista tähdistä ovat tämän kaltaisia.

2MASS J23062928-0502285, mikä tunnetaan myös nimellä TRAPPIST-1, on äärimmäisen kylmä kääpiötähti Vesimiehen tähdistön suunnassa. Se on vain 40 valovuoden etäisyydellä meistä. Sen vuoksi, vaikka se on hyvin himmeä, tähtitieteilijät pystyivät havaitsemaan sitä erityisellä teleskoopilla nimeltään TRAPPIST, mikä sijaitsee ESO:n La Sillan Observatoriolla Chilessä.

Tässä ESOcast:issa kerrotaan miten TRAPPIST-1:n ympäriltä on löydetty kolme Maan kokoista planeettaa, joilla voi olla elämää ylläpitäviä alueita. Nämä ovat ensimmäiset äärimmäisen kylmien kääpiötähtien ympäriltä löydetyt planeetat ja ovat parhaita kandidaatteja elämän merkkien etsimiseksi tulevaisuuden kaukoputkien avulla.

Voit liittyä ESOcast:eihin iTunes:ssa, sekä vastaanottaa tulevia jaksoja YouTube:ssa tai seurata meitä Vimeo:ssa.

Useita ESOcast-jaksoja on myös saatavilla.

Selvitä miten nähdä ja tehdä teksityksiä ESOcast:eihin useilla eri kielillä, tai käännä tämä :issa.

S-posti: rhook@eso.org