Mededeling

ESO wordt aandeelhouder in Cherenkov Telescope Array Observatory

7 maart 2019

ESO is sinds vandaag officieel aandeelhouder in de Cherenkov Telescope Array Observatory gGmbH (CTAO). De noodzakelijke formele handelingen werden op 7 en 8 maart afgesloten tijdens de vergadering van de CTA-Raad in het hoofdkantoor van ESO in Garching bei München, Duitsland, nadat ESO al enige tijd als waarnemer aan het project had deelgenomen. De Cherenkov Telescope Array (CTA) is een nieuwe geavanceerde sterrenwacht voor de detectie van zeer energierijke gammastraling. Na voltooiing zal de array bestaan uit 118 telescopen, verspreid over locaties op het noordelijk en zuidelijk halfrond.

ESO heeft al op 19 december 2018 een overeenkomst getekend om de zuidelijke locatie van het CTA een plek te geven in de Chileense Atacama-woestijn nabij de ESO-sterrenwacht op Paranal. Paranal is de thuisbasis van de Very Large Telescope en biedt uitstekende waarnemingsomstandigheden en een goed ontwikkelde infrastructuur, waardoor het een aantrekkelijke locatie is voor nieuwe faciliteiten zoals CTA-South. De noordelijke site van het CTA zal gestationeerd worden op het Canarische eiland La Palma.

Als aandeelhouder zal ESO vertegenwoordigd zijn in de CTA-Raad, die de sterrenwacht zal besturen, en zich aansluiten bij aandeelhouders uit elf landen en partners uit twee andere landen. De huidige juridische entiteit is de CTAO gGmbH, een Duits non-profit vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. De deelnemende landen zijn momenteel bezig met de oprichting van het CTAO European Research Infrastructure Consortium (CTAO ERIC) dat de immense sterrenwacht gaat bouwen, bedrijfsklaar maakt en draaiende zal houden.

De CTA is een groot internationaal project en profiteert van de inbreng van meer dan 1400 wetenschappers en ingenieurs van vijf continenten. Hij zal ’s werelds grootste observatorium van energierijke gammastraling zijn en met zijn unieke gevoeligheid op deze golflengten de extreme objecten die gammastraling uitzenden, zoals pulsars en supernovaresten, gaan onderzoeken. Dat moet meer inzicht geven in de oorsprong en rol van relativistische kosmische deeltjes.

•    Website van de Cherenkov Telescope Array