eso2112tr — Bilim Bülteni

Yeni ESO gözlemleri kayalık ötegezegenin Venüs’ün yarısı kadar kütleye sahip olduğunu gösteriyor

05 Ağustos 2021

Bir gökbilimciler ekibi ESO’nun Şili’de bulunan Çok Büyük Teleskobu’nu (ESO VLT) kullanarak iç Güneş Sistemi’ni andıran yakın yıldız L 99-59 etrafındaki gezegenlere yeni bir ışık tuttu. Bulgular arasında Venüs’ün kütlesinin yarısı büyüklüğünde — dikey hız yöntemi kullanılarak ölçümü yapılan en küçük gezegen — olan bir okyanus dünyası ile yaşanabilir bölgede olası bir gezegen de yer alıyor.

Yaşanabilir bölgedeki gezegenin yaşam için gerekli ve onu destekleyecek bir atmosferi olabilir,” diyor sonuçları bugün Astronomy & Astrophysics adlı dergide yayımlanan araştırmanın yazarlarından, İspanya, Madrid’teki Astrobiyoloji Merkezi’nde gökbilimci María Rosa Zapatero Osorio.

Sonuçlar Güneş Sistemi dışında Dünya-boyutlarındaki gezegenler üzerinde yaşam arayışı için önemli bir adımı temsil ediyor. Bir ötegezegen üzerindeki biyo-işaretçilerin tespiti atmosferini araştırma yeteneğine bağlı olup, günümüzün büyük teleskopları bu boyutlardaki kayalık gezegenler için gerekli olan çözünürlüğü karşılamak için yeterli değildir. Yıldızı L 98-59 ile anılan yeni araştırılan gezegen sistemi ötegezegen atmosferlerinin gelecekteki gözlemleri için cazip bir hedeftir. Sadece 35 ışık-yılı uzaklıktaki bir yıldızın etrafında dolanmakta olup, Dünya ve Venüs benzeri oldukları bulunan kayalık gezegenlerin yıldızlarına olan uzaklığı ılık olmalarına yetecek kadardır.

ESO’nun VLT katkısı ile ekip gezegenlerden üçünün iç kısımlarında ya da atmosferlerinde su içerdiği sonucuna varabildi. L 98-59 sisteminde yıldıza en yakın konumdaki iki gezegen muhtemelen kuru, ancak az da olsa su içerebilirken, üçüncü gezegen; kütlesinin %30 kadarı sudan oluşan olan bir okyanus dünyası olabilir.

Bunun da ötesinde, ekip bu gezegen sisteminde daha önceden bilinmeyen “gizli” ötegezegenler de buldu. Yüzeyinde sıvı halde su bulunacak şekilde, yıldıza uygun bir uzaklıktaki bölgede yer alan dördüncü ve şüpheli olarak beşinci gezegeni keşfettiler. “Sistemin yaşanabilir bölgesinde yersel bir gezegenin varlığına dair ipuçlarımız var,” diye açıklıyor yeni çalışmanın yürütücüsü, Portekiz, Porto Üniversitesi’nden Olivier Demangeon.

Sistemde Venüs kütlesinin yarısı kadar olan en içteki gezegeni dikey hız yöntemi kullanarak tespit etmeyi başaran gökbilimcilerin bu çalışması teknik bir eşiğin aşıldığına işaret ediyor. Yörüngesindeki gezegenlerin çekim kuvvetinin yıldız üzerindeki etkilerini ölçen bu yöntemle şimdiye kadarki en hafif gezegenin ölçümü yapılmış oldu.

Ekip L 98-59’u araştırmak için ESO’nun VLT’si üzerinde bulunan ESPRESSO aygıtını kullandı. “ESPRESSO ile mümkün olan hassasiyet ve kararlılık sayesinde bu ölçümleri gerçekleştirebildik,” diyor Zapatero Osorio. “Bu, Güneş Sistemi dışındaki en küçük kütleli gezegenleri ölçebilme yeteneğimizi bir adım öteye taşıdığımızı gösteriyor.

Gökbilimciler L 98-59’un ilk üç gezegenini 2019 yılında NASA’nın Geçiş Yapan Ötegezegenler Tarama Uydusu (TESS) ile tespit ettiler. Geçiş yöntemi denilen tekniği kullanan bu uydu ile yeni gezegenler bulunarak boyutları ölçülebilmektedir — yıldızdan gelen ışık, gezegen geçişi sırasında azalarak gezegenin özellikleri hakkında bilgi vermektedir. Bununla birlikte, ESO’nun La Silla’daki 3.6-metrelik teleskobu üzerindeki ESPRESSO ve HARPS aygıtları ile yapılan dikey hız ölçümleri sayesinde Demangeon ve ekibi bu gezegenlerin kütle ve yarıçap ölçümlerini gerçekleştirebilmiştir. “Bir gezegeni oluşturan maddeleri bilmek istiyorsak, en azından kütlesi ve yarıçapını bilmemiz gerekiyor,” diye açıklıyor Demangeon.

Araştırma ekibi yakında faaliyete geçmesi planlan NASA/ESA/CSA James Webb Uzay Teleskobu (JWST) ile de sistem üzerinde çalışmaya devam etmek isterken, Şili’nin Atacama Çölü’nde inşası süren ve 2027 yılında faaliyete geçmesi planlanan ESO’nun Aşırı Büyük Teleskobu (ELT) da bu gezegenleri araştırmak için uygun tesislerden biri olacaktır. “ELT üzerindeki HIRES aygıtı L 98-59 sistemindeki bazı gezegenlerin atmosferlerini araştırabilme gücüne sahip olacak ve JWST’ye yerden tamamlayıcı görevi üstlenecektir.” diyor Zapatero Osorio.

Bu sistem geleceği ilan ediyor,” diye ekliyor Demangeon. “Bizler, toplum olarak, gökbilimin doğuşundan bu yana yersel gezegenleri takip ediyoruz, şimdi ise yıldızının yaşanabilir bölgesinde bulunan yersel gezegenleri tespit etmeye ve hatta atmosferlerini incelemeye daha yakınız.

Bu araştırma “A warm terrestrial planet with half the mass of Venus transiting a nearby star” başlıklı bir makale olarak Astronomy & Astrophysics adlı dergide yayımlanmak üzere sunulmuştur.

Araştırma ekibinde Olivier D. S. Demangeon (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, Universidade do Porto, Portugal [IA/UPorto], Centro de Astrofísica da Universidade do Porto, Portugal [CAUP] and Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal [FCUP]), M. R. Zapatero Osorio (Centro de Astrobiología, Madrid, Spain [CSIC-INTA]), Y. Alibert (Physics Institute, University of Bern, Switzerland [Bern]), S. C. C. Barros (IA/UPorto, CAUP and FCUP), V. Adibekyan (IA/UPorto, CAUP and FCUP), H. M. Tabernero (IA/UPorto and CAUP), A. Antoniadis-Karnavas (IA/UPorto & FCUP), J. D. Camacho (IA/UPorto & FCUP), A. Suárez Mascareño (Instituto de Astrofísica de Canarias, Tenerife, Spain [IAC] and Departamento de Astrofísica, Universidad de La Laguna, Tenerife, Spain [ULL]), M. Oshagh (IAC/ULL), G. Micela (INAF – Osservatorio Astronomico di Palermo, Palermo, Italy), S. G. Sousa (IA/UPortol & CAUP), C. Lovis (Observatoire de Genève, Université de Genève, Geneva, Switzerland [UNIGE]), F. A. Pepe (UNIGE), R. Rebolo (IAC/ULL & Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Spain), S. Cristiani (INAF – Osservatorio Astronomico di Trieste, Italy [INAF Trieste]), N. C. Santos (IA/UPorto, CAUP and FCUP), R. Allart (Department of Physics and Institute for Research on Exoplanets, Université de Montréal, Canada and UNIGE), C. Allende Prieto (IAC/ULL), D. Bossini (IA/UPorto), F. Bouchy (UNIGE), A. Cabral (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal [IA/FCUL] and Departamento de Física da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Portugal), M. Damasso (INAF – Osservatorio Astrofisico di Torino, Italy [INAF Torino]), P. Di Marcantonio (INAF Trieste), V. D’Odorico (INAF Trieste & Institute for Fundamental Physics of the Universe, Trieste, Italy [IFPU]), D. Ehrenreich (UNIGE), J. Faria (IA/UPorto, CAUP and FCUP), P. Figueira (European Southern Observatory, Santiago de Chile, Chile [ESO-Chile] and IA/UPorto), R. Génova Santos (IAC/ULL), J. Haldemann (Bern), J. I. González Hernández (IAC/ULL), B. Lavie (UNIGE), J. Lillo-Box (CSIC-INTA), G. Lo Curto (European Southern Observatory, Garching bei München, Germany [ESO]), C. J. A. P. Martins (IA/UPorto and CAUP), D. Mégevand (UNIGE), A. Mehner (ESO-Chile), P. Molaro (INAF Trieste and IFPU), N. J. Nunes (IA/FCUL), E. Pallé (IAC/ULL), L. Pasquini (ESO), E. Poretti (Fundación G. Galilei – INAF Telescopio Nazionale Galileo, La Palma, Spain and INAF – Osservatorio Astronomico di Brera, Italy), A. Sozzetti (INAF Torino), ve S. Udry (UNIGE) yer almaktadır.

Olivier Demangeon