Meddelande

Livestreaming: Hur kommer ELT att utforska universum?

8 maj 2023

Följ med oss på en livestreaming den 12 maj från klockan 16:00 om två av instrumenten på ESO:s Extremely Large Telescope (ELT):  ELT Imager and Spectrograph (METIS) och Multi-AO Imaging Camera for Deep Observations (MICADO).

Under sändningen kommer vi att premiärvisa två minidokumentärer om instrumenten, följt av en frågestund med experterna bakom dem. Deltagarna kan ställa frågor på Twitter med hashtaggen #askESO, samt live på Facebook och YouTube. Klicka på Going/Interested på Facebook respektive Notify me på YouTube för att få information om när liveshowen startar.

ESO:s ELT är ett revolutionerande markbaserat teleskop som kommer att ha en 39-meters huvudspegel, vilket gör det till det största teleskopet för synligt och infrarött ljus i världen. ELT kommer att angripa några av vår tids största vetenskapliga utmaningar och kommer därför att utrustas med en rad banbrytande instrument.

Den första generationens instrument kommer att omfatta HARMONI, METIS, MICADO och MORFEO. Två ytterligare instrument kommer att läggas till i ett senare skede: ANDES och MOSAIC.

METIS kommer att täcka det infraröda våglängdsområdet. Det kommer att studera ett brett spektrum av vetenskapliga ämnen, från objekt i vårt solsystem till avlägsna aktiva galaxer.

MICADO kommer att ta högupplösta bilder i nära-infraröda våglängder. Detta gör instrumentet idealiskt för att identifiera exoplaneter, men också för att studera enskilda stjärnor i andra galaxer och undersöka Vintergatans mystiska centrum.

Om meddelandet

Live streaming: How will the ELT explore the Universe?

Meet MICADO, a super-camera for the ELT!
Meet METIS, a multi-tool instrument for the ELT