Optyczne detekcje źródeł fal grawitacyjnych

Początek astronomii wieloaspektowej

Armada teleskopów ESO w Chile zarejestrowała i zbadała pierwszy optyczny odpowiednik dla źródła fal grawitacyjnych. Te historyczne obserwacje sugerują, że astronomowie dostrzegli efekt zderzenia dwóch gwiazd neutronowych. Kataklizmiczny skutek tego typu zdarzenia — od dawna przewidywane zjawisko zwane kilonową — rozprzestrzenia we Wszechświecie ciężkie pierwiastki, takie jak złoto czy platyna. Odkrycie jest także najmocniejszym jak dotąd dowodem na to, że krótkie błyski gamma są powodowane przez zderzenia gwiazd neutronowych.

Po raz pierwszy w historii astronomowie obserwowali jednocześnie zarówno fale grawitacyjne, jak i światło (promieniowanie elektromagnetyczne) od tego samego zdarzenia. Było to możliwe dzięki wspólnemu globalnemu wysiłkowi i szybkim reakcjom zarówno obserwatoriów ESO, jak i innych instytucji na całym świecie.

Opisane obserwacje wyznaczają początek ery astronomii "wieloaspektowej". Więcej w komunikacie naukowym eso1733.

"Sytuacje, w których naukowiec ma nasze być świadkiem początku nowej ery, są rzadkie,” powiedziała Elena Pian, astronom z INAF we Włoszech, pierwsza autorka jednej z publikacji w "Nature". “To jest właśnie taki czas!"

eso1733a.jpg