Komunikat prasowy

Xavier Barcons zaczyna kadencję jako nowy Dyrektor Generalny ESO

1 września 2017

1 września 2017 r. Xavier Barcons ostał ósmym Dyrektorem Generalnym ESO, przejmując stanowisko po swoim poprzedniku, którym był Tim de Zeeuw, sprawujący tę funkcję od 2007 r. Barcons zaczyna swoją pracę w ciekawych dla ESO czasach. Budowa Ekstremalnie Wielkiego Teleksopu (ELT) szybko postępuje, a pierwsze światło teleskop ma uzyskać w 2024 r.

Nowy Dyrektor Generalny ESO, Xavier Barcons, ma bogate doświadczenie zarówno w karierze akademickiej, jak i w międzynarodowych organizacjach. Pracował w ESO w wielu różnych rolach od ponad 10 lat, w tym jako Prezydent Rady ESO w latach 2012-2014. Wniósł istotny wkład w kilka wielkich projektów ESO, w tym w Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oraz Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT), który został zaakceptowany w okresie jego przewodniczenia Radzie ESO.

W trakcie swojej kadencji, Xavier Barcons planuje kontynuować rozwój w stronę podstawowych celów, umożliwiających uzyskiwanie ciekawych odkryć przez astronomów z Krajów Członkowskich ESO, pewien, ze ESO jest gotowe na sprostanie technologicznym i obserwacyjnym wyzwaniom przyszłości.

„Astronomia jest jedną z najbardziej żywotnych nauk, jej cele zmieniają się każdego dnia” powiedział Barcons. „ESO to unikalna organizacja w świecie astronomicznym, dobrze wyposażona, aby odpowiadać na te wyzwania.”

Dzięki udanemu użytkowaniu i wspieraniu przez ESO dziesiątek teleskopów z licznymi instrumentami, nowy Dyrektor Generalny przewiduje kontynuację wsparcia dla La Silla, Paranal, APEX i ALMA, oraz skierowanie się w stronę ELT.

„Chciałbym podziękować Timowi de Zeeuw i całej kadrze ESO za pomoc w wyniesieniu ESO na bardzo silną pozycję, jaką obecnie posiada – najbardziej produktywnego naukowo naziemnego obserwatorium astronomicznego na świecie” powiedział Xavier Barcons. „Jestem zaszczycony obejmując to stanowisko i mam świadomość, że to bardzo ważny krok w moim życiu. Z niecierpliwością czekam na przejęcie odpowiedzialności, jaką ma rola Dyrektora Generalnego i na pokonywanie wyzwań, jakie stanowi.”

„Skoncentrujemy się na budowie i dostarczeniu ELT, który będzie największym teleskopem optycznym na świecie oraz utrzymaniu obserwatoriów La Silla–Paranal i ALMA w działaniu oraz ich modernizację, jako naszych głównych placówek, aby zapewnić pozostanie ESO w ścisłej czołówce światowej infrastruktury astronomicznej. Spodziewamy się jeszcze bardziej spektakularnych obserwacji w wielu zakresach długości fali, w ramach kontynuowania przekraczania granic technologicznych w obecnych i przyszłych teleskopach ESO.

Nowy Dyrektor Generalny ESO przedstawił plany dotyczące ESO i swojej nowej pozycji w najnowszym ESOcast, a także w formie pisemnej w  ESOblog przedstawia, jak ważne jest ESO w charakterze obserwatorium na wielu długościach fali.

ESO jest wiodącą międzyrządową organizacją astronomiczną w Europie i najbardziej produktywnym obserwatorium astronomicznym na świecie. Wspiera je 16 krajów: Austria, Belgia, Brazylia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy. ESO prowadzi ambitne programy dotyczące projektowania, konstrukcji i użytkowania silnych naziemnych instrumentów obserwacyjnych, pozwalając astronomom na dokonywanie znaczących odkryć naukowych. ESO odgrywa wiodącą rolę w promowaniu i organizowaniu współpracy w badaniach astronomicznych. ESO zarządza trzema unikalnymi, światowej klasy obserwatoriami w Chile: La Silla, Paranal i Chajnantor. W Paranal ESO posiada teleskop VLT (Very Large Telescope - Bardzo Duży Teleskop), najbardziej zaawansowane na świecie astronomiczne obserwatorium w świetle widzialnym oraz dwa teleskopy do przeglądów. VISTA pracuje w podczerwieni i jest największym na świecie instrumentem do przeglądów nieba, natomiast VLT Survey Telescope to największy teleskop dedykowany przeglądom nieba wyłącznie w zakresie widzialnym. ESO jest głównym partnerem ALMA, największego istniejącego projektu astronomicznego. Z kolei na Cerro Armazones, niedaleko Paranal, ESO buduje 39-metrowy teleskop ELT (Extremely Large Telescope - Ekstremalnie Wielki Teleskop), który stanie się “największym okiem świata na niebo”.