Wybierz język:

Wieści z Kosmosu dla dzieci z całego świata

Osłony maskujące dezaktywowane

21 września 2011

Poświęć kilka chwil, aby dojrzeć wszystkie wspaniałe detale uchwycone na tym zdjęciu młodych gwiazd, znajdujących się wewnątrz świecącego obłoku gazu. Przyjrzałeś się dokładnie? Właściwie, to podchwytliwe pytanie, ponieważ są tam niewidzialne obiekty, całkiem nieźle ukryte!

Widzisz te czarne ślady w górnym prawym rogu zdjęcia? Tutaj gaz nie został sfotografowany, ponieważ tam właśnie znajdują się ciemne obłoki zwane "Globulami Boka", które blokują widok. Globule Boka pochłaniają światło jasnego obłoku gazu znajdującego się za nim, tworząc złudzenie, że nic tam nie ma.

Globule Boka skrywają w swoim wnętrzu nowonarodzone gwiazdy, podobne do tych młodych gwiazd, jasno świecących na tym zdjęciu. Lecz gęsty pył i gaz wewnątrz globuli działa jak osłona maskująca dla tych gwiazd.

Ta osłona ma jednak pewną słabość: zawodzi, kiedy astronomowie patrzą na Globule Boka używając specjalnego typu teleskopów, mogącego rejestrować podczerwień. Nasze oczy nie widzą tego promieniowania, choć jest ono nam dobrze znane - używamy go w domu do włączania telewizora za pomocą pilota. Podczerwień potrafi także przedostać się przez pył znajdujący się w Globulach Boka.

Tak więc, mimo najlepszych starań, by zachować jakieś sekrety gwiazd, urządzenia maskujące Globuli Boka nie mają żadnych szans w zasięgu potężnych teleskopów astronomów!

Ciekawostka: Astronom zwany Bart Bok, który odkrył  Globule Boka w 1940 roku, twierdził, że gwiazdy mogą  rodzić się wewnątrz  tych ciemnych obłoków.  Ale minęło prawie 50 lat, by jego idea została udowodniona za pomocą teleskopów podczerwonych!

Jest to wersja dla dzieci Komunikatu Prasowego ESO eso1135.