Brengt nieuws vanuit het Heelal naar kinderen over de hele wereld

Van kleine groene mannetjes tot grote groene sterrenstelsels!

5 december 2012

Er leven samen met jou zeven miljard mensen op deze aarde. Mensen van verschillende leeftijden, lengtes en huidskleuren. Dit is nog niets, er zijn minstens een miljoen maal meer sterrenstelsels in het heelal dan mensen. Ze komen ook in heel veel verschillende soorten voor.

Pas geleden is een nieuw soort sterrenstelsel toegevoegd aan de lijst. Deze nieuwkomers zijn groter en helderder dan al het andere in het heelal, en alsof dit nog niet interessant genoeg is, gloeien ze in het helder groen.

Deze nieuwe sterrenstelsels behoren tot de meest zeldzame objecten in het hele heelal. We denken dat ze zo helder licht geven door een zwart gat in het centrum. Een zwart gat is een heel klein object met enorme zwaartekracht. Alle materie die te dichtbij komt wordt het zwarte gat ingetrokken, waarna daarvan nooit meer iets wordt gezien. Alle sterrenstelsels hebben waarschijnlijk zo'n groot starend monster in hun centrum, inclusief ons eigen Melkwegstelsel!

Wanneer een zwart gat nabije materie opzuigt wordt eromheen een schijf gevormd. Stel je dit voor als water dat in een gootsteenputje wegloopt. De schijf wordt warmer en warmer terwijl deze draait waardoor gigantische hoeveelheden helder licht worden uitgezonden. Hierdoor weten we dat zwarte gaten extreem heldere kernen van sterrenstelsels creëren. Maar in tuinboonstelsels gloeit het hele sterrenstelsel!

Geinig weetje: Behalve tuinboonstelsels bestaan er ook doperwtstelsels in het heelal. Ze kregen deze naam omdat ze er net als doperwten uitzien (neem hier een kijkje). Deze kleine sterrenstelsels zijn veel kleiner dan tuinboonstelsels en lichtten op in helder groen door al hun sterren binnenin.

Dit is de kinderversie van ESO-persbericht eso1249.