Brengt nieuws vanuit het Heelal naar kinderen over de hele wereld

Indiana Jones en de verborgen schat

3 augustus 2011

Net zoals een echt Indiana Jones team, hebben wetenschappers ons sterrenstelsel uitgekamd om een verborgen schat te vinden. Deze schat is nog spannender dan de schat met diamanten die Indiana Jones wilde vinden – hij zit namelijk vol met prachtige sterren!

De meeste sterren die zwaarder zijn dan onze dichtstbijzijnde ster, de zon, worden geboren in groepen die ‘open sterrenhopen’ worden genoemd. Helaas worden deze sterren geboren op heel stoffige plekken, zodat het voor telescopen moeilijk is om deze open sterrenhopen te vinden. “Het stof dat tussen ons en deze sterrenhopen zit maakt het licht dat ze uitzenden 10 duizend tot een miljoen keer zwakker”, legt professor Kurtev uit.

Toch hebben professor Kurtev en andere sterrenkundigen nu 96 nieuwe open sterrenhopen ontdekt in ons sterrenstelsel, de Melkweg, die we eerst niet konden zien. Ze hebben hierbij gebruik gemaakt van een nieuwe telescoop, die de VISTA telescoop heet. Een kleine selectie van deze verborgen schatten kun je op het plaatje hierboven zien.

Een open sterrenhoop kan wel een paar duizend sterren bevatten, maar de meeste van de open sterrenhopen die net zijn ontdekt, hebben elk maar zo’n tien tot twintig sterren. Dit is de eerste keer dat zo veel zwakke en kleine open sterrenhopen tegelijkertijd zijn gevonden!

Geinig weetje: Tot nu toe zijn er 2,5 duizend open sterrenhopen gevonden in de Melkweg, maar sterrenkundigen denken dat er nog 30 duizend ontdekt kunnen worden! Ben jij de Indiana Jones van de toekomst en ga jij deze verborgen schatten vinden?

Dit is de kinderversie van ESO-persbericht eso1128.