Bejelentések

Megegyezést írt alá az ESO az ausztrál–európai MAVIS műszer elkészítésére

2021. június 1.

A mai napon az ESO megegyezést írt alá egy nemzetközi konzorciummal a MAVIS műszer megépítésére és működtetésére. Ez az egyedülálló műszer, amit az ESO Nagyon Nagy Távcsövére (VLT) fognak majd felszerelni, háromszor élesebb képeket lesz majd képes készíteni, mint a Hubble-űrtávcső. A MAVIS által számos kutatási kérdésre kaphatunk majd választ, például arra, hogy 13 milliárd évvel ezelőtt hogyan születtek az első csillagok, vagy az időjárás hogyan változtatja meg a Naprendszer bolygóit és holdjait.

„A MAVIS jelentős műszer lesz, amely számos tudományos kulcskérdés megválaszolását szolgálja majd.” – magyarázza François Rigaut, az Australian National University professszora, aki a MAVIS konzorciumot vezeti. „Ez magában foglalja mind a saját Naprenszerünk, mind más csillagok bolygóinak megfigyelését, valamint a csillagkeletkezés fizikáját a  Tejútrendszertől a Világegyetemben elsőként keletkezett csillaghalmazokig.”

A MAVIS, amely a Multi-conjugate-adaptive-optics-Assisted Visible Imager and Spectrograph rövidítése, a jelenleg használatban lévő űrtávcsöveknél is élesebb képeket fog alkotni azáltal, hogy a földi légköri turbulenciák által okozott torzulásokat megszünteti. Ehhez az VLT kifinomult adaptív optikai rendszerét fogják használni, amely erős lézeres vezetőcsillagokat és egy másodpercenként több százszor deformálható adaptív tükröt tartalmaz, így a légköri elmosódottság korrigálható. A MAVIS további két adaptív tükröt, valamint egyéb rendszereket fog tartalmazni, hogy a torzulások még jobban kiküszöbölhetők legyenek. Az teszi egyedivé ezt a műszert, hogy nagy látómezőben a látható hullámhosszakon korrigált képek készíthetőek vele, ami azt jelenti, hogy nagyon halvány, távoli objektumokat is meg lehet vele figyelni.

A MAVIS konzorciumot az Australian Astronomical Optics (AAO) vezeti és az olasz Istituto Nazionale di Astrofisica (INAF) az egyik fő partnere, valamint a francia Laboratoire d’Astrophysique (LAM) és az ESO is a konzorcium résztvevői. A MAVIS-t az AAO-hoz tartozó két ausztrál intézet, az Australian National University és a Macquarie University tervezi, és ez egy újabb jelentős mérföldkő megtételét jelenti az ESO Ausztráliával való, fokozódó kapcsolatában.

Az ESO és Ausztrália 2017-ben kezdett meg egy 10 éves stratégiai társulást, amelyet az ausztrál csillagászati közösség nagy örömmel fogadott. „A MAVIS ennek a nagyszerű együttműködésnek az eredménye, és mind Ausztrália, mind az ESO számára reményteli lehetőséget mutat, hogy a jövőben az ESO tagországa legyen.” – mondja Richard McDermid, a Macquarie University docense és a MAVIS projekt közreműködője. „Azt mutatja, hogy Ausztrália nem csak az obszervatórium tudományos életében vesz részt, hanem jelentős szerepet játszhat abban, hogy az ESO megőrizze vezető szerepét abban, hogy egyedülálló és versenyképes műszerei legyenek.” Cserében a MAVIS konzorcium garantált távcsőidőt fog kapni a MAVIS műszerre és az ESO pénzügyi hozzájárulást is ad a műszer hardveréhez.

Az elkövetkező néhány év nagyon izgalmas lesz a csillagászat számára. „A világűrből a James Webb-űrtávcsővel, a földi rendszerekkel, például az ESO Extrém Nagy Távcsövével a csillagászok mind mélyebb betekintést kapnak majd az Univerzumba.” – mondja Robin Arsenault, az ESO MAVIS menedzsere. „A látható tartományban megfigyelő MAVIS egyedülálló, és kiegészíti ezeket a hatalmas  létesítményeket, amelyek a közeli infravörös tartomány észlelését célozzák meg.”

A MAVIS az ESO észak-chilei Paranal Obszervatóriumában lévő VLT 4-es számú távcsövére (Yepun) lesz felszerelve, és 2027-ben kezdi meg működését.

·      A MAVIS műszer weboldala