Lehdistötiedote

'Hymyilevä kissa'-sumu uudessa ESO:n kuvassa

27. kesäkuuta 2023, Turku

Kuvan oranssin ja punaisen värinen pilvi on osa Sh2-284-sumua. Tämä upea ja tarkka kuva on otettu Euroopan eteläisen observatorion (ESO) VLT Survey teleskoopin avulla. Tähtisumu kuhisee nuoria tähtiä, kun sen sisällä oleva kaasu ja pöly kasaantuvat yhteen muodostaen uusia tähtiä. Jos katsot pilveä kokonaisuutena, saatat nähdä kuvassa taivaalta katselevan kissan hymyilevät kasvot.

'Sh2-284'-tähtien lastentarha on laaja pölyn ja kaasun muodostama alue ja sen kirkkain kuvassa näkyvä osa on halkaisijaltaan noin 150 valovuotta (yli 1400 biljoonaa kilometriä). Se sijaitsee noin 15 000 valovuoden päässä Maasta Yksisarvisen tähdistössä.

Aivan "kissan nenän" alla sumun kirkkaimman osan keskellä on nuorten tähtien joukko, joka tunnetaan nimellä Dolidze 25. Alue saa aikaan suuren määrän voimakasta säteilyä ja tähtituulia. Säteily on riittävän voimakas ionisoidakseen pilvessä olevan vetykaasun, jolloin sumun kirkas oranssi ja punainen väri syntyvät. Juuri tällaisissa pilvissä uusien tähtien rakennusainekset sijaitsevat.

Tähtijoukon keskellä sijaitsevista tähdistä tulevat tähtituulet työntävät kaasua ja pölyä pois tähtisumusta, jolloin sen keskusta tyhjenee. Tuulten kohdatessa tiheämpiä materian alueita nämä vastustavat tuulta, mikä tarkoittaa, että niiden ympärillä olevat alueet ovat ensin tyjentyneet. Tämä prosessi luo useita pilareita, jotka näkyvät Sh2-284:n sumun reunoilla ja osoittavat kohti sumun keskustaa. Tästä esimerkki näkyy kuvan oikeassa osassa. Vaikka nämä pilarit näyttävät kuvassa pieniltä, ne ovat itse asiassa useita valovuosia leveitä ja sisältävät valtavia määriä kaasua ja pölyä, joista muodostuu uusia tähtiä.

Tämä kuva on luotu VST-teleskoopilta (VLT Survey Telescope) saadun datan avulla. Teleskoopin omistaa The National Institute for Astrophysics Italiassa (INAF), ja jota isännöi ESO Paranalin observatoriossa Chilessä. VST keskittyy eteläisen tähtitaivaan kartoittamiseen näkyvän valon alueella ja siinä käytetään 256-miljoonan pikselin kameraa, joka on suunniteltu erityisesti erittäin ison taivaan alueen kuvien ottamiseen. Tämä kuva on osa VST Photometric Hα Survey of the Southern Galactic Plane and Bulge, eli VPHAS+-taivaankartoitusta, jossa on tutkittu noin 500 miljoonaa kohdetta kotigalaksissamme. Taivaankartoitus on auttanut meitä ymmärtämään paremmin tähtien syntyä, elämää ja kuolemaa omassa Linnunradassamme.

Sähköposti: jmunoz@eso.org