Lehdistötiedote

ESO:n kaukoputki on kuvannut erikoisen avaruusperhosen

30. heinäkuuta 2020

Tämä huomiota herättävä symmetrinen kaasukupla muistuttaa selvästi perhosta, jossa on kauniita värejä ja monimutkaisia kuvioita. Kohde tunnetaan nimellä NGC 2899. Se näyttää kelluvan ja lepattavan taivaalla tässä ESO:n Very Large Telescope (VLT) kaukoputken kuvassa. Tätä kohdetta ei ole koskaan aiemmin kuvattu näin silmiinpistävän yksityiskohtaisesti, joissa tähtisumun heikot ulkoreunat hehkuvat taustatähtien päällä.

NGC 2899:n laajat kaasupilvet ulottuvat enintään kahden valovuoden päähän sen keskustasta. Ne hehkuvat kirkkaasti Linnunradan tähtien edessä kaasun saavuttaessa yli kymmenen tuhannen asteen lämpötilan. Korkea lämpötila johtuu tähtisumun tähden voimakkaasta säteilystä, joka saa tähtisumun vetykaasun hehkumaan punertavaa valoa sinisenä loistavan happikaasun ympärillä.

Kohde sijaitsee 3000—6500 valovuoden etäisyydellä Purjeen eteläisessä tähdistössä (Vela). Kohteessa on kaksi keskustähteä, joiden uskotaan olevan syynä sen lähes symmetriseen ulkonäköön. Kun toinen tähti on saavuttanut elämänsä loppuvaiheet heittäen sen ulkokerroksia avaruuteen on toinen tähti häirinnyt kaasun virtausta ja muodostanut tässä nähtävän kaksiosaisen muodon. Vain noin 10—20%:lla planetaarisista sumuista [1] on vastaava kaksiosainen muoto.

Tähtitieteilijät pystyivät ottamaan tämän erittäin yksityiskohtaisen kuvan NGC 2899:stä käyttäen UT1:een (Antu) asennettua FORS-instrumenttia. Kaukoputki on yksi neljästä 8,2-metrisestä teleskoopista, jotka muodostavat ESO:n Chilessä sijaitsevan VLT:n. Tämä korkean resoluution instrumentti (FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph) oli yksi ensimmäisistä ESO:n VLT:lle asennettavista instrumentetista ja sen avulla on saatu lukuisia kauniita kuvia ja tehty upeita löytöjä. FORS on ollut mukana havaitsemassa gravitaatioaaltolähteestä peräisin olevaa valoa, ja se on tutkinut ensimmäistä tunnettua tähtienvälistä asteroidia, sekä sen avulla on tutkittu monimutkaisten planetaaristen sumujen muodostumisen takana olevaa fysiikkaa.

Tämä kuva on kuvattu osana "ESO Cosmic Gems"-ohjelmaa, mikä on tieteen tiedoittamiseen keskittyvä ESO:n ohjelma, missä tuotetaan kuvia kiinnostavista, salaperäisistä ja visuaalisesti näyttävistä kohteista ESO:n teleskooppien avulla opetuksellisiin ja tieteen popularisaation tarpeisiin. Ohjelmassa käytetään sellaista teleskooppiaikaa, mitä ei voida käyttää tieteellisiin havaintoihin. Kaikkea kerättyä dataa voidaan myös käyttää tieteellisiin tarkoituksiin and se on vapaasti käytettävissä ESO:n tieteellisen arkiston kautta.

[1] Toisin kuin planetaaristen sumujen yleinen nimi antaisi ymmärtää niillä ei ole mitään tekemistä planeettojen kanssa. Ensimmäiset tähtitieteilijät, jotka havaitsivat sumuja vain kuvailivat niitä planeetan kaltaisiksi ulkonäöltään. Sen sijaan ne muodostuvat, kun massaltaan jopa 6 kertaa Auringon massaiset muinaiset tähdet saavuttavat elämänsä lopun, romahtavat ja puhaltavat laajenevat runsaasti raskaita alkuaineita sisältävät kaasukuorensa avaruuteen. Voimakas ultraviolettisäteily saa nämä liikkuvat kuoret loistamaan kirkkaasti jopa tuhansia vuosia, kunnes ne lopulta hajaantuvat hitaasti avaruuteen. Planetaariset sumut ovat siten melko lyhytikäisiä ilmiöitä tähtitieteellisessä mittakaavassa.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Irlanti, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. Paranalilla ESO tulee myös hallinnoimaan ja operoimaan eteläistä Tšerenkov-teleskooppien verkostoa (Cherenkov Telescope Array South), mikä on maailman suurin ja herkin gammasäteilyä havainnoiva observatorio. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Koordinaattori, FT, Turun yliopisto, Tiedekeskus
Turku, Suomi
Matkapuhelin: +358294504358

Tämä on ESO:n lehdistötiedotteen käännös eso2012.

Tiedote nr.:eso2012fi